Vladimir Kolarić
PSEĆI
ŽIVOT
Kada pišete žanr, za
početak bi trebalo da zadovoljite makar tri uslova. Najpre, ne smete da se stidite
toga da pišete žanr, zatim morate poznavati žanrovsko gradivo, i konačno, ne bi
smeli da zabušavate, nego da ponudite ono što se od vas očekuje.
I zaista, Đorđe Bajić
se ne stidi toga da piše krimić, gradivo poznaje, a i izvršava sve ono što od
njega traži put kojim je krenuo, možda čak i sa nešto previše revnosti.
Ipak optuživati štivo
ove vrste za konstrukciju, sheme i stereotipe je neumesno, pogotovo kada autor
pokazuje dovoljnu dozu relaksiranosti i skromnosti u svom pristupu popkuturnim
matricama, već i samim implicitnim priznanjem da se o popkulturnim matricama
upravo i radi.
Pa Bajić tako ni u
romanu „Jedno đubre manje“ (Čarobna knjiga, Beograd, 2015), aktuelnu tabloidima
posredovanu srpsku stvarnost kodirajući sredstvima neonskog noara, ne traži
alibi ni u psihologiji, ni u intertekstualnom poigravanjima, ni u suptilnoj
kombinatorici, ali što je još izuzetnije, ni u simuliranju društvene kritike,
političke provokativnosti ili literature shvaćene kao zamene za istraživačko
novinarstvo.
Manjak poetičkog
intenziteta u obradi materijala svedoči o usmerenosti na receptivnu
propustljivost široke publike, a u praksi anestezira tabloidni i reality
prirodu „sadržaja“. Žanrovka i „populistička“ pravovernost je na gotovo podrazumevajućoj
granici kempiranja, ali je zapravo nikad ne prelazi. Dakle, još jedna pomodnost
manje.
I još ima ambivalentnosti
u ovom romanu. Pored, opet podrazumevajuće, noarom i krimićem opšteg tipa
kodirane, moralne, profesionalne, socijalne ambivalentnost protagoniste-detektiva,
ovde se u slučaju Nikole Limana naslućuje (a ambivalentnost se valjda uvek „naslućuje“
inače to ne bi ni bila) i jedna druga, koju budi prisustvo njegovog mlađeg
kolege Verbića. Animalnost, ontološka („psoglavska“) podvojenost i košmarni
snovi mogu biti čitani i kao materijalizacija ( u „svetu dela“) i poetička
konkretizacija upravo ove ambivalentnosti.
Izražajno i
strukturalno pročišćeniji i usmereniji od inače solidne „Žute kabanice“,
napredak u pravcu istraživanja mogućnosti žanra primenjenog na poetičko kodiranje
materijala aktuelne srpske stvarnosti, i u tom smislu kulturološki osvešćeniji
i relevantiji nego što bi to moglo da se učini, „Jedno đubre manje“ postavlja dovoljno
pouzdane sižejne osnove, kako bismo mogli da mu se prepustimo sa poverenjem.
U sledećem romanu možda
malo više jezičke slobode, više ritma, i, ipak, više matematike (kombinatorike-verovatnoće)
umesto šegrtovanja na planu izraza. Dakle, za „sledećeg Limana“ (uskoro, nadam
se) ne samo iščitavanje žanrovskog štiva i istraživanja lokacija, nego i onih
poaroovskih „malih sivih ćelija“, kada se udobno zavalimo u fotelju i samo
mislimo. Možda i malo obnavljanja makar i srednjoškolskog znanja iz matematike
i logike, ne toliko da bismo nešto saznali ili se podsetili, nego kao
podsticaj.
Interesantno, ovaj
roman, pisan tako nezlobivo i nežno, mnoge će, na prvi pogled sasvim
neobjašnjivo, razbesneti. Već samim onim što jeste, što želi da bude, i onim
čega nipošto ne želi da se odrekne. A to je zapravo njegova najveća vrednost.
Нема коментара:
Постави коментар