Владимир Коларић
Oh,
revolution!
ДАХ Театар у својој новој представи „Загонетка
револуције“ (режија Дијана Милошевић, 2018) не поставља загонетку да би на њу
дао дефинитиван и једнозначан одговор - загонетке ионако представљају пре вежбу
ума, једну игру која служи да унапреди наше сазнајне способности и искуство пре
него да поучи.
Ова интерактивна и мултипросторна али и, што је
најважније - и у формалном и у значењском смислу - мултиперспективна представа
најпре нас суочава са итекако добром разлозима за револуцију, као средство,
идеју и праксу промене једног дубоко неправедног света, али затим нас суочава и
са искуством и последицама револуције (и револуција) које нису нимало
једнозначне.
У представи се издвајају ликови четворо
револуционара - Роза Луксембург, Камило Сјенфуегос, Улрике Мајнхоф и Фани
Каплан - који нису победили, односно који се нису нашли међу победницима, не
само у смислу учешћа у неуспелим револуцијама него и у смислу непартиципирања у
изградњи постреволуционарних поредака као историјски најефикаснијем механизму
издаје почетних идеја на којима је револуција била заснована. Њих четворо, при
томе, репрезентују различите делове света, различите епохе и револуционарне
акције, али, што је најважније, и различито схватање револуције.
При томе, представа се обраћа нама
садашњима, јасно нам и неувијено саопштавајући да смо као појединци обично
робље, а као заједница окупирани. Али и показујући не само тамну страну досадашњих
револуција, него и олако и помодно позивање на револуцију многих припадника
такозваних интелектуалних елита и псеудолевичара, који данашњих глобалним
тлачитељима дају тако згодан изговор да своје империјалистичке акције ставе у
контекст и континуитет са револуционарним искуством и праксама. Када узвик „живела!“
прати помињање Француске или Октобарске револуције је једно, јер нам се чини историјски далеким и вредносно одавно нормализованим, али када почне да
прати и Арапско пролеће и Мејдан, многима свакако застане кнедла у грлу. А
зашто, заправо? Одговор на то питање је од кључне важности како за наше поимање
историје револуција и њиховог утицаја на обликовање садашњег света и актуелних
поредака глобалне моћи, али и на однос према актуелним глобалним тлачитељима,
који тако лепо умеју да певају револуцији.
Очекивано, ова представа покушава да нас наведе-натера
да размишљамо о сопственој одговорности отпора неправедном поретку и могућим
облицима тог отпора, а што је могуће тек када спознамо и доживимо праву природу
наше - одмах морамо рећи нимало ласкаве - егзистенцијалне и друштвене ситуације
у којој обитавамо, а што је - овако нам успаванима и поткупљенима - свакако
најтеже. При томе се неминовно, макар и не сасвим имплицитно, задржава на
судбини појединца и остацима оног људског у временима смрти и помора, насиља
физичког и насиља апстрактних идеја, као и на питању уметности - да ли је
уметност довољна или уопште могућа у временима када се одређује судбина света,
или се макар пројектује свест о таквим временима.
Ови сјајни уметници - поред редитељке и осталих,
глумци Евгенија Ешкина Ковачевић, Ивана Миленовић Поповић, Ивана Миловановић и
Иван Николић - нам јасно представљају да је промена неопходна јер овако више на
може, али с друге стране, њихова уметничка и зашто не рећи интелектуална и
етичка снага је у томе да нам јасно демонстирају сопствену немоћ, односно
отвореност за разиличите односе према смислу свега онога што раде, па и
уметничког чињења као таквог у ономе што су већ сами прогласили да се мора, па
да се - зато, ваљда и може. Управо тој немоћи, али и том људском и уметничком „остатку“
и највећој мери и служи хармсовски оквир и подтекст целе представе, отклањајући
нас својим алогизмом и апсурдом, од лаких закључака и упућујући нас на нас саме, наше искуство и доживљај,
ослобођене претераних предрасуда и научених историјских и идеолошких лекција, које
су се дубоко усадиле у наш начин размишљања и деловања у свету.
А да ли оно што „ваљда може“ то може и заиста, и
да ли је уметност довољна, као и моје лично (најчешће самооправдавајуће и
самообмањујуће) непрљање руку - то је кључна запитаност ове одличне представе.
Нема коментара:
Постави коментар