Владимир Коларић
ПАНК КОЧИЋ
Јер слободарство, поред застрашујуће одговорности,
подразумева и једно лудило, безобразлук,
непокорност, лудизам. Не манипулацију и оков више, репресивну органицистичку метафизику
народњаштва, чији је врхунац управо представа малог („простог“) човека из
народа - пука машина терора која ништи и негира сваког појединца, сваки његов
покрет, глас, сваки његов покушај да се већ и самим тим правом на покрет и на
глас супротстави неизбежној судбини покоравања, помирености са животом који је
само мука и тупо клање, кад је већ притисло толико да не може да буде ни
илузија.
А код Луке Пиљагића, у његовој - у истинском панк
ставу - театарској обради Кочићевог „Јазавца пред судом“ („Давид и ја“, у
кафе-галерији Полет) нема тога, већ само јадног понижаваног човека појединца у
жрвњу безочне репресије, али и даље човека, и даље појединца. Који, и ако је метафора,
и ако је гласноговорник, и ако је тип - ипак и пре свега самим својим
присуством и захтевањем права на то присуство опонира мртвилу помирености,
манијаштву жељних власти и манијакалном систему оних који власт желе толико да
су заборавили на себе саме, чак и не зажаливши због тога.
Пиљагић својим извођењем активира слободарски
потенцијал овог великог текста српске традиције, дајући нам наду да се још нешто
може, да овај кукавичлук и уштројеност нису све што нам је преостало. Да нешто,
ипак, зависи и од нас самих.
Нема коментара:
Постави коментар