Владимир Коларић
Назад, па
около!
Иако волим кратку форму, што се види из дужине
већине мојих текстова, никада нисам имао нарочитог поверења у афоризме. Не
због њихове ефемерности, него због утиска како пречесто изричу натегнуто духовита
општа места, са позиције некаквог „општег“, просечног човека, „грађанина
покорног“ безбрижно помиреног и спријатељеног са својом пасивношћу.
Али Милана Р. Симића сам приметио још раније, а
посебно када смо постали фејсбук пријатељи, и када су његови аформизми засијали
у мору баналности и испразног паметовања.
Аформистичар мора да буде проницљив, да се на да
лако замајати и да не заузима позицију друштвено и културно привилегованог
посматрача, што је најчешћа мана наших писаца и интелигенције. И мора заиста да
разуме друштвене процесе, а не да репродукује њихове пропагандно-манипулативне
моделе, што је опет тако ретко код српских писаца и интелектауаца, који делују
као да нису део друштва у коме пишу и да према њему немају никакву одговорност.
У књизи „Зовите ме Аристотел“ Милана Р. Симића
(Агора, 2013), све је онако како треба и, иако је књига објављена пре пет
година и даље актуелно и, дакле, нимало ефемерно, јер истина никада није
ефемерна, макар се тицала и најнезнатнијег. Али ништа овде није незнатно, јер
Симић не бежи од најважнијих тема које су нас обликовале протеклих деценија: он
преиспитује демократију као такву и наше вишезначно искуство демократије,
готово је опседнут темама фалсификовања и наметнутог ћутања, једног генералног
утиска залуталости и не само пропуштених шанси, него и промашених путева. И
наше све болније и све, употребићу тај израз, трагичније подвојености,
расцепљености, болног суочења са истином да је све мање разлога због којих
мислимо да треба да живимо заједно. И још болнијих дисконтинуитета, који као да
су једина константа српске историје, осим неизбежног уха које би све чује и све
да зна, и оних која свест о постојању тог уха и веровање у њега, спречава да осете
сву ону лепоту живота, која је, макар једним делом, и до нас.
Писац не би требало да буде срески шпијун, ни да се боји среских шпијуна, него - како се то некада говорило - сведок епохе.
А целовитост ове књиге, која никако није проста
колекција афоризама, је готово целовитост једног романа епохе, какав у српској
књижевности, исправите ме ако грешим, у последњим деценијама нисмо имали. Некада
заиста треба умети кренути од малог, не плашећи се ефемерности. Мудар
афористичар је одавно схватио да никад неће добити своју бисту. А то је, изгледа,
један од предуслова слободе.
Нема коментара:
Постави коментар