Vladimir Kolarić
FANTASTIKA
U „ISUSOVIM MEMOARIMA“ VUKA DRAŠKOVIĆA
Fantastički motivi u
romanu „Isusovi memoari“ Vuka Draškovića (Laguna, Beograd, 2015), reklamiranom kao neka vrsta nastavka nacrealističkog klasika "Nož", potiču iz
autorove želje za prevazilaženjem usuda sopstvene biografije i, samim tim,
odgovarajućih čitalačkih očekivanja. Fantastika je u ovoj priči o ratovima
devedesetih, a kroz prizmu ne toliko „malog čoveka“, pojedinca u teškim
vremenima, koliko donekle tipizovanog, premda naglašeno „oneobičenog“
prestavnika „običnog naroda“, pre dodatni učinak u pokušaju intenzivne fikcionalizacije materijala iz i
dalje aktuelne istorijske i društveno-političke stvarnosti nego konsenkvetno
žanrovsko ili stilsko opredeljenje.
Mitopoetsko referisanje
na novozavetni narativ ima tako funkciju značenjskog proširivanja i
modelizacijskog intenziviranja u obradi prividno dokumentarne, „stvarnosne“
građe, ali i uopštavanja istorijskog iskustva, čime bi ono dobilo na poetičkom
identitetu i samim tim intenzitetu. Uvođenje entiteta „natprirodnog“ ontološkog
statusa, inspirisanih narodnim predanjima, kao i destabilizovanje identiteta
određenog broja protaginista, takođe ima ulogu umetničke legitimizacije, koliko
i pojačavanja pre svega emotivnog dejstva na čitaoce. „Natprirodnost“ je stoga
zamena za usled pasivnosti glavnog lika nedosegnutu tragičnost, a ujedno i
alibi za pojednostavljenu i apriorističku tipološko-značenjsku shematičnost,
koja onemogućava istinsku identifikaciju čitalaca sa likovima.
Fantastika je stoga u
„Isusovim memoarima“ zapravo surogat „slabog“ identiteta kako protagonista,
tako i poetičkog (ujedno gradivnog i rodovnog) identiteta samog romana, kao
proizvoda umetničke modelizacije.
Atmosferu
„fantastičkog“ priziva i autoreferencijani paralelizam vidljiv u postupku
uvođenja samog autora u narativ, u vidu ovlaš fikcionalizovane skice pisca-političara
Maksima i njegovog okruženja. Takođe, sugerisanje jedne „konspirološke
matafizike“ u vidu delovanja i uloge tajnih službi u i dalje aktuelnoj srpskoj
stvarnosti, ima fantastički prizvuk, kao i svako naznačavanje delovanja
„nevidljivih“ i „nemerljivih“ sila na predmetno-istorijsku stvarnost, bez
obzira na to šta bi bio njihov izvor, odnosno na to kakav je njihov ontološki
status.
Fantastika, makar i kao
izgovor sa fikcionalizaciju i samim tim snažnije suočavanje sa stvarnošću
sveta, makar i tek kao nostalgija za mitskim koje je nostalgija za celinom i
dovršenjem (čoveka i sveta), i u ovakvom, ne naročito uspelom romanu, pokazuje
svoju snagu i smisao. Isuviše onih koji žele slobodu i dalje poseže za
fantastikom, a veća „odbrana“ fantastike od te teško da je potrebna. A kao da
„odbrana“ fantastike sve više počinje da liči na „odbranu“ umetnosti same.
Нема коментара:
Постави коментар