Vladimir Kolarić
ZABRANJENE
BOJE
Ambivalencija se obično
smatra ključnom reči za razumevanje opusa velike američke sposateljice Patriše
Hajsmit (Patricia Highsmith), bila ta ambivalencija značenjska, rodna, polna
ili moralna. Takva recepcija omogućava da se naglasi kako otvorenost njenog
dela za adaptaciju, tako i mogućnost tumačenja njenih likova, njenog umetničkog
sveta ili njene umetničke ličnosti u ključu fluidnih identiteta.
Njen roman „Cena soli“,
objavljen 1952, pod pseudonimom Kler Morgan (Samizdat B92, Beograd, 2014,
prevod Ivan Radosavljević i Aleksandra Rašić; „The Price of Salt“), kao njen
drugi roman posle „Neznanaca u vozu“, za razliku od romana o Ripliju eksplicitno
tretira temu (ovde ženskog) homoseksualizma. Ipak, to ne umanjuje važnost ambivalencije
kao poetičkog „trejdmarka“ Patriše Hajsmit, pošto ovde možda u još većoj meri
dolazi do izražaja ključna osobenost njene poetike: glavni predmet njenih dela
nisu, naime, ni priča ni likovi, još manje misaone ili predmetne apstrakcije,
već odnosi.
U ovom izuzetnom romanu
Patrišu Hajsmit pre svega zanima suočavanje likova sa „tvrdom supstancom“
stvarnosti i pokušaj da se ona nekako probije i/ili prevaziđe, i to, a i kako
bi drugačije, kroz ljude i ljudske odnose. Nju zanima traganje za onim „Osećam se kao da stojim u pustinji
ispruženih ruku, a ti padaš po meni kao kiša“, dakle žeđ ili žudnja za nečim
što mislimo da nismo, a za šta opet verujemo da bismo trebali ili čak morali da
budemo, a što nam je, opet možda, dostupno kroz druge ljude. Ta svest da se u
ovom svetu nešto dogodilo sa ljubavlju (odnosom!), i to onom koja nam omogućava
da zaboravimo i poreklo, i sebe samog/samu, sve osim možda onog što je bilo
izvor te ljubavi i ta ljubav sama. I da je svet koji poznajemo upravo to što se
dogodilo sa ljubavlju; ne posledica nekog događaja, nego baš to što se
dogodilo. Ali u tom svetu i sa tim svetom ipak nekako moramo. A još kad bismo nekako
mogli da učinimo i da taj svet oživi, „da povrati svoju so“, da taj svet ponovo
bude naš: ne da bude zamka i muka, nego dom.
Ambivalencija Patriše
Hajsmit je stoga ambivalencija neizrecivosti, onog najtananijeg u svim odnosima i u svim susretima u ovom svetu, najtananijeg sa čim se susrećemo na ovom svetu uopšte; i to ona najfinije vrste.
Нема коментара:
Постави коментар