Владимир Коларић
СЛИКА
ПОГЛЕДА
Данас детективска проза више не може да се гради
на поетици и етици генија и хероја. Шерлоке и Поарое заменили су тимови и макар
и мало незгодни, самовољни и некарактеристични тимски играчи са богатим психолошким
(најчешће породичним) багажом и јасном социјалном позиционираношћу.
Детектив Камиј Верхувен, кога Пјер Леметр уводи
са романом „Алекс“ (Лагуна, 2014, превод Гордана Бреберина), уклапа се у ову
схему: породично оптерећење везано за родитеље и смрт бремените жене, презир
према ауторитетима, усамљенички етос у споју са високом професионалном
одговорношћу.
Али Камиј Верхувен има још нешто: има мајку чувену
сликарку и сопствени никада реализовани сликарски таленат. Има такође изузетно
мали раст, који у многоме одређује његове односе са људима, посебно женама.
Верхувен не уме с речима, али су зато његов
комуникациони и спознајни канал слике, менталне или оне које сам скицира
решавајући случајеве. Романи Пјера Леметра о Верхувену стога врло самосвесно и
програмски експлицирају мотив перспективе, као по себи један од кључних у
детективском жанру, али и приповедању уопште.
У овом иницијалном роману о Верхувену питање
перспективе одређује и сам сижејни образац дела, заснован на поигравању
статусима кривца и жртве, односно различитим перспективама из којих се ликовима,
било у поетичком било у етичком смислу, може приписати нека од тих функција.
Данашњи књижевни детективи су, а такви су ваљда увек и били, изразито старовременски, и то
није толико питање носталгије и ескапизма, колико дистанце са које посматрамо свет
у ком живимо, а који нам се чини све наухватљивији, и све мање прилагођен нашем
рецептивном, па и спознајном, апарату. Детективи као да нам и даље нуде наду или
макар друштвено и интелектуално прихватљиву илузију да је тај и такав свет ипак
могуће не само разумети, него и у њему деловати, па и нешто променити. Па и да морална
и професионална начела и даље нешто значе. Да институције још нешто значе.
Романи Пјера Леметра о Верхувену вероватно немају
снагу једне Карен Фосум или већ класичног Ијана Ренкина, али својом метажанровском
природом, широком литерарном и културном референтношћу, као и добрим владањем
жанровским градивом, свакако су вредни читања.
Нема коментара:
Постави коментар