четвртак, 9. март 2017.

ХАНИФ КУРЕЈШИ: Последња реч


Владимир Коларић

ЖРВЊЕВИ И ДВЕРИ

 

С обзиром на сопствени културни и уметнички бекграунд, од Ханифа Курејшија се, у овој причи о младом писцу (рођеном Енглезу) који пише биографију мушичавог англо-индијског живог класика, иза ког нимало прикривено стоји грандиозна и контроверзна фигура В. С. Најпола, очекивало да прича једну од оних прича о идентититету, па и сопственом идентитету, наравно и писању, могућим улогама писања у уметности у формирању, потрагама и спознајама идентитета.

И Курејши се у роману „Последња реч“ (Booka, 2014; „The Last Word“ превод Александар Милајић) управо и понашао као неко од кога се тако нешто очекивало, па отуда и понешто пренапрегнут и преексплицитан, мада врло читљив и проходан, стил, на граници литерарне легитимности и уверљивости. Отуда иронична игра са уписивањем сопственог лика у систем дела, игра колико са читалачким и интерпретаторским очекивањима, толико и са самим собом.

А као производ те игре, оно најважније у овом делу - један приказ личних и колективних самообмана и делузија, које су увелико прихваћене и нормализоване као део сопственог идентитета. Самообмана и губитка везе са стварношћу једне класе, једног класног система, једне професије (уметничке), али и читаве једне културе и цивилизације, зачарене самодовољношћу док се распадају већ и последње кулисе света у чију се трајност и неупитност толико веровало.

Али нема овде сладострасти, нема ни цинизма, ни накнадне памети, свега онога што је толико драго данашњим псеудо-апокалиптичарима или псеудо-револуционарима, свеједно. То је у основи роман о (не)могућности литературе да се носи са хаосом света, као и са хаосом у унутрашњим световима оних који је производе. Једна литература која гута сама себе и покушава да што је мирније могуће,, „плутајући над хаосом“, прати тај процес сопственог претварања у црну рупу, што је већ много опасније него претварање у ништа. Осим, ако црне рупе заиста не воде у неке друге светове, друге космосе. Ако, уместо великог жрвња, нису заправо двери.

 

Нема коментара:

Постави коментар