Vladimir Kolarić
CRVENO-CRNA
KOALICIJA
Očekivani
postapokaliptički narativ sa naglašenom upravo apokaliptičkom simbolikom, sa
sve motivima žigosanja i obezličavanja i pojedincima-individualcima u potrazi
za subjektivitetom, u ovogodišnjem „Pobesnelom Maksu“ (Mad Max: Fury Road,
2015) je, što je već nekoliko godina moda imperijalnog mejnstrima, prožet makar
i simulacijom nečega što bi smo mogli nazvati „klasnom svešću“. Što ukratko
znači da se razlika između bogatih i siromašnih ne motiviše slučajnošću i
etikom, već se smatra konstitutivnom za određeni društveni poredak i ideologiju
koja ga legitimiše. Ako je danas toliko prezreni građanski poredak počivao na obećanju
mogućnosti dosezanja subjektiviteta unutar društva, pri čemu se društvo
legitimisalo upravo mogućnostima dosezanja subjektiviteta, kriza i-ili krah
ovakvog društveno-ideološkog modela podrazumeva uverenje da se subjektivitet
može dostići samo izvan i pre svega protiv društva, ili, s druge strane, jednako snažnu tendenciju da se težnja za subjektivizacijom zameni regresijom u ranije oblike ljudske organizacije, gde je postajanje subjektom ne samo nepotrebno, nego i nepoželjno.
Vlast bez adekvatne
legitimizacije je obična pljačkaška horda, čiji interesi, samim tim, nisu
etički imperativni za one koji nisu ili koji se ne smatraju pripadnicima
vladajuće klase-grupe-elite. Utopija kao mesto nade za potlačene u tom slučaju
nije rešenje – ukratko, ako ne postoji „mesto“ vlasti, ne može postojati ni ono
ne-mesto (u-topija), koje je manje prostor izvan domašaja vlasti koliko njegov
sistemski negativ.
Ovaj film o tome kaže
ponešto: umesto bežati, treba udariti u srce zveri, uzeti ono što nam pripada i
preuzeti odgovornost za uspostavljanje novog poretka. Takođe, nešto jednako
aktuelno: bogatima od siromašnih ne treba samo njihov robovski rad, pa ni samo
njihova krv, već najpre njihovi geni, pa je je svaki tlačiteljski poredak u
biti rasni, kojom god logikom i retorikom da je motivisan. Kaže, a to nije
manje bitno, da nas od promena i preuzimanja odgovornosti za sopstvene živote
često odvraća strah od ludila, što je jedna od najuvreženijih, civilizacijski
fundiranih, mehanizama dominacije i kontrole, odnosno mehanizama moći.
E, sad, kada jedan
sistemski proizvod podstiče na promenu sistema, jedan proizvod (agent) poretka
na promenu i rušenje poretka, to po pravilu znači da je na sceni ne toliko
kriza tog sistema-poretka, koliko poziv na eliminisanje ostataka-elemenata
starijeg poretka (ili starijih poredaka) u aktuelnom, odnosno određenih elemenata aktuelnog poretka. Oslobodioci s kraja
filma, okićeni crnim i crvenim, ili crno-crvenim (jer oba čitanja su moguća)
zastavama, u ovom kinematografski svakako ne naročito rafiniranim i inventivnom
filmu, sa brojnim dramaturškim manjkavostima, počev od akcione postavke glavnog
junaka, trebalo bi valjda da sugerišu kako je konačno došlo vreme da pobunu
pokrenu najdosledniji i najradikalniji negatori samih kulturno-civilizacijskih
osnova onog sistema koji nas tera da se uopšte pitamo „ko je ubio svet?“, a
oličeni u anarhizmu i feminizmu.
Ipak, s obzirom na
mogućnost drugačijeg (drugačijih) čitanja pobedničkih znamenja, ovaj film na ideološkom
planu (pre koketujući nego samosvesno) pripada trendu osporavanja liberalne demokratije i „liberalno-demokratskog
konsenzusa“ (kao da je to nešto oko čega smo se unapred i podrazumevajuće složili) nego što predstavlja aktivnu (ili, tek, aktivističku) promociju
bilo kog od pomenutih političko-ideoloških i civilizacijskih izbora. „Pobesneli
Maks“ stoga pre igra svoju, nužno krajnje sporednu, ulogu u aktuelnim globalnim
previranjima oko prava na delegiranje, distribuciju i redistribuciju (globalne)
moći, nego što ukazuje na bilo kakvu alternativu, pre parazirira i lešinari na
sistemu (ili ostacima sistema) koji ga je stvorio i bez koga nikada niti bi
postojao niti mogao da postoji, nego što
stvara i ukazuje na novo. Jer jadno je stvaranje koje nije stvaranje novog, ili makar ukazivanje na njega, a
još jadnija reprodukcija koja ne reprodukuje više ni tek samu sebe, već nešto
za šta sama veruje da je odavno mrtvo, i što, sama i slavodobitno, slika upravo
kao mrtvo. Ali, a za to je ovaj film najmanje kriv - to je trenutak u kome živimo, i to je ono što vidimo kao
apokaliptičko u njemu.
Нема коментара:
Постави коментар