Vladimir Kolarić
ZBOGOM,
LEPOJKO
Knjiga „Vidimo se u
čitulji: 20 godina posle“ (Oberon media, Beograd, 2015) Vojislava Tufegdžića ne
predstavlja nastavak, nego pre dodatak, apendiks, epilog koliko knjige „Kriminal
koji je izmenio Srbiju“ toliko i, sugerisano naslovom, dokumentarnog filma „Vidimo
se u čitulji“ koji je režirao Janko Baljak i koji je s mnogo razloga postao
jedan od najpoznatijih i najrelevantnijih domaćih dokumentaraca proteklih
decenija. Nova knjiga, koju je potpisao samo Tufegdžić, pošto se Aleksandar
Knežević, koautor prve knjige u međuvremenu zamonašio, postavši prestižno ime u
intelektualnije nastrojenim crkvenom krugovima, prema svom predlošku se bazično
odnosi kao prema referentu, gradeći svoju poetiku i strukturu na principu
intertekstualnosti.
Prvobitna knjiga i film
detektuju trenutak kada kriminal u Srbiji ne postaje samo politička, nego i
svojevrsna estetska činjenica, pa i svoj izraz grade u skladu sa tim. Kriminal
i njegov medijski odraz dobijaju i izgrađuju svoj narativ, svoju „ikonografiju“
i svoj odnos prema svetu, odnosno svoju kako etičku tako i estetičku
motivaciju, koja se tiče projekcije sopstvene uloge i sopstvene delatnosti kao
izvesnog, čak privilegovanog, oblika „intenziviranja života“, prevazilaženja
svakodnevnice, onog što se jezikom popularne kulture naziva „većim od života“.
Kriminal i njegova medijatizacija tako postaju prizma kroz koje se sagledava i
razotkriva sama struktura događaja koji su oblikovali našu stvarnost od raspada
Jugoslavije do danas, ali i prizma kroz koju se, na način prilagođen potrebama
konstrukcije praktično svih dominantnih postjugoslovenskih ideologija,
sagledava i interpretira čitava socijalističko-jugoslovenska prošlost i
nasleđe; kriminalci i njihov medijski lik postaju stoga istovremeno nacionalne
i kapitalističke vedete i simboli, čija inauguracija postaje proces od ključnog
značaja za formulisanje identiteta i vrednosti utemeljenih u savremenom srpskom
društvu.
U novoj knjizi,
Tufegdžić se pristupajući demistifikaciji opisane estetičko-političke formacije
ne odriče narativa, dok se svest o „ikonografiji“ pretvara u začetak jedne
moguće i preko potrebne „semiotike kriminala“ u novijoj istoriji srpskog
društva i, ništa manje, srpske kulture. Sasvim u skladu sa postupkom
narativizacije i simbolizacije materijala iz predmetno-istorijske stvarnosti, sam
završetak, zaključni čin knjige jasno, tematizovanjem zemunskog klana i ubistva
premijera Đinđića, sugeriše i motiviše posledice „hibrisa“, odnosno na opisani
način konstruisane želje za bivanjem „većim od života“, a koji je koliko „hibris“
posebnih i izdvojenih pojedinaca i grupa, toliko i „hibris“ čitavog jednog društva,
i mora se ponovo reći – kulture.
Detektujući aktuelnu „normalizaciju“
ovakvog konstruisanja identiteta i društveno-kulturnih vrednosti, kroz
strategije zaborava, relativizacije i institucionalizacije, Tufegdžić samom
strukturacijom knjige uspostavlja jedan značenjski, konceptualni i narativni
luk sa predloškom, odnosno predlošcima (knjiga i film) nastalim pre dve
decenije. Retrospektivno gledajući, najzanimljiviji aspekt filma „Vidimo se u
čitulji“ predstavlja već u prvim kadrovima pojavljivanje onoga kog prijatelji
znaju kao Cema, što je u kontekstu sredine devedesetih, a sa obzirom na
posledice sa kojima se, na ovaj ili onaj način, suočila tek akcija „Sablja“,
deluje gotovo proročki. Središnje mesto ovog kasnije, uveliko medijatizovanog i
sopstvenim „spisateljskim“ ambicijama estetizovanog lika, jedinice i miljea kom
je pripadao, predstavlja dekodiranje kako začetka tako i zaokruženja
istorijskog perioda obeleženog pre svega ratom i svim onom što on podrazumeva
i, u krajnjoj liniji, označava. Tako je i najbitniji deo ove nove knjige upravo
njeno završno poglavlje, u kome lik s početka filma ponovo, makar i „iz senke“
igra glavnu ulogu, i koje je najekspilicitnije posvećeno kako demitilogizaciji
čitavog sklopa politika-kriminal-bezbednosne strukture, koji je temeljno
obeležio i obeležava savremenu srpsku kulturu, u svim njenim ravnima i pojavnim
oblicima, tako i demistifikaciji implicitno i podsvesno izuzetno funkcionalnih
narativa vezanih za ubistvo premijera Đinđića, a time i za same osnove
postpetoooktobarskog poretka.
Premda i sama uronjena
u spektakl, motivisana logikom konzumerizma, ova knjiga omogućava da prevladamo
zaborav, da dezaktiviramo mehanizme koji nam ometaju pogled na celinu (i u
dijahronom i u sinhronom smislu), i da strukturacijom društveno-kulturnog
iskustva strukturišemo i svoje sopstveno iskustvo, i tako najzad prihvatimo i sopstvenu
odgovornost, a koja je kao i svaka odgovornost najpre odgovornost odnosa i
izbora, odnosno za odnos i za izbor, tačnije i konkretno – lična odgovornost. A
sve ovo su koliko politička, toliko i estetička pitanja, što samo uvećava značaj
ne samo ove knjige nego i čitavog književno-publicističko-filmskog teksta objedinjenog
sloganom iz naslova filma i aktuelne knjige, a koji već sam po sebi upućuje na
to koliko je naše iskustvo ne samo, rečima Radomira Konstantinovića, palanačko,
nego i pomodno rečeno – medijsko.
Нема коментара:
Постави коментар