Vladimir Kolarić
Čistome čisto
Popularna
kultura danas može biti još samo nostalgija, nostalgija kao bolest ili kao
ljubav; bolest u smislu stalnog kruženja (u nedostatku pravog središta) ili
jedan frivolni, slatkasto-blazirani, koketujući bol mirenja, ali ne običnog,
nego mirenja sa zadrškom, gde se datost ne tek prihvata, nego se odmerava: želi
joj se nekako izmaći bez sukoba, uzmaći bez poraza. Neki bol, u svakom slučaju.
Svet
se menja, pa praktikovati popularnu kulturu više ne znači obavezno praktikovati
moć, težiti poziciji moći. Težiti bilo čemu – danas je u domenu popularne
kulture niskost i svinjarija; možda baš ona bulativićevska svinjarija iz koje
se rađa fašizam i kojom se fašizam hrani. Popularna kultura je preciznije (i slivenije) od bilo čega
drugog ocrtavala konture nakadašnjeg postrevolucionarno-stabilizovanog sveta;
jedne slike sveta i jednog poretka za koji smo svi slutili da je samo jedna
usputna stanica a ne odmorište, jedan prelazni trenutak a ne epoha; i možda baš
zbog toga upravo ona predstavlja crvenu maramu kako za one koji se boje daljeg
stabilizovanja usled straha od totalitarizma, tako i onih koji se boje da je ta
stabilizacija bila samo privid i da signal za novu jurnjavu samo što nije dat
(ako već nije); o onima koji neće da čuju ni za kakvu revoluciju, pa i onu
unutar sebe samih, da ne govorimo.
Problem
sa mimesisom postoji u svakom vremenu, a u našem se on najbolje ocrtava kao problem
sa popularnom kulturom. Praktikovati popularnu kulturu danas, nažalost, znači
pravdati se. Tražiti opravdanje za sebe zbog svoje male nastranosti, zbog svog
služenja (korporativnim) silama zla, zbog svog pristajanja na pasivnost i prosečnost.
A to je tako, zar nije, ako već ne smemo ni da pomenemo slobodu, hijerarhiju
ili konvenciju. Ma šta, kad već ne smemo da pomenemo umetnost (ako pod njom ne
podrazumevamo onu ajnrendovsku antiumetnost!) ili smisao (koji ne bi bio
ne-smisao ili puki ishod), a da ne budemo optuženi za sva zla ovog sveta.
Zato
onaj ko ne želi, ko neće da se pravda čini jednu možda ne veliku, ali lepu i
značajnu, poštenu stvar. U romanu Đorđa Bajića „Žuta kabanica“ (Čarobna knjiga, Beograd, 2013) ima nešto od
toga. Ima nešto od one koketujuće ljubavi, onog bola izmicanja, onog finog
višestruko maskiranog bezobrazluka, onoga zbog čega još možemo voleti dela
popularne kulture i u našem ne toliko (kako mislimo) sudbonosnom, koliko na
svaki način „otežalom“ vremenu. Svest da je konvencija dogovor, pa i nekakav
dijalog dakle, i to dijalog koji obavezuje, i koji za sebe traži jedan prostor
apstrakcije i „proširenog poretka“, koji su upravo ono što je danas u krizi.
Nije li baš zbog toga, te „krize“ najpre, popularna kultura prepoznata kao
kultura liberalizma, liberalizam kao kraj istorije, a sve to zajedno kao prosta
apologija kapitalizma? Jasno je, mešamo nespojive stvari, brkamo diskurse, ali
nije li sve to besmileno, nije li sve to posledica zaborava? I zar su jedino
ova trivijalna, „samnoreprodukujuća“ dela pozvana da nas od tog zaborava leče?
Kakav je to novi mimetizam koji će nam dopustiti da se konačno pogledamo u
ogledalo?
Pozivati
Đorđa Bajića na još veći stepen drskosti u vidu prikrivajućeg otkrivanja, još
više bezobrazluka i koketerije verovatno ne bi imalo smisla, jer bi moglo da
omete njegovu lepo razrađenu stategiju, da dovede u pitanje onu poziciju i pozu
koju tako strpljivo gradi, a da („kao da“) ne želi da to iko primeti. Vremenom
mora biti sve više intenziteta, a sve manje opravdavanja, i stvari će dolaziti
na svoje mesto. Žaliti zbog ni malo ohrabrujućeg konteksta za dela ove vrste, a
koja od konteksta toliko zavise i na koji toliko računaju, takođe ne bi imalo
smisla, jer žaliti se nije nimalo „svetski“; „svetsko“ naspram „otromboljenog“
je valjda osnovni kriterijum ovakve poetike. Treba se nadati da vreme radi za
ovog autora, i da će slušati samo dobre savete, a ne sirenski zov
korporativizma, ideologije ili pukog cinizma; da će slušati samo svoju slobodu,
a ne slobodu koliko god uspešno prikrivenih gospodara ili slugu koje bi htele
da su gospodari. Čistome bi valjda sve trebalo da bude čisto.
Нема коментара:
Постави коментар