Vladimir Kolarić
RAT JE BIO BOLJI (film „FURY“
Davida Ayera)
Ništa nema besmislenije
nego reći da je svaki ratni film zapravo antiratni, jer svedoči o užasima rata.
Najpre, sloboda koju imamo podrazumeva ne toliko svedočenje „o nečemu“, o nekom
objektu koji vajda govori sam za sebe, koji se već svojim prisustvom „posvedočuje“,
nego to da uvek svedoči „neko“; ukratko, svedočenje je stvar pogleda i odnosa. A sam
rat, opet, kao ekstremno ljudsko (naglasimo to – ljudsko) iskustvo, podseća da
krajnosti dobra i zla izlaze iz okvira morala, i čovekovog poimanja uopšte.
Reći, takođe, da je rat užasan ili zao, gotovo da je uvredljivo, kako za
inteligenciju, tako i za žrtve (bilo da žrtve vidimo kao one u ratu postradale,
ili kao one spremne na žrtvovanje); reći, međutim da je rat „zlo“, bilo bi već
nešto drugo, i nešto, moguće, ne tako redundantno.
No ostavimo se kako
apokaliptike tako i paganstva. Sa hrišćanskog stanovišta, trebalo bi da nam
bude jasno, rat je apsolutno neprihvatljiv. Oni koji misle da može biti
drugačije imaju u vidu moral i imaju u vidu zakon; nikako ne mogu imati u vidu
ontologiju i evharistiju – blagodat. I ličnost, makar ono što ličnost u hrišćanstvu
jeste, ako je uopšte reč o hrišćanstvu, a ne o nekoj ideologiji, o bilo kojoj
formi pravdanja svakog zla samo da bi se ostvarila nečija manje ili više sumanuta vizija raja na
zemlji. Ne možete pravdati zlo, uzalud je, jer zlo uvek samo sebe pravda; treba razmisliti
o tome, kada god smo u iskušenju da opravdavamo bilo šta od onog što nije deo
našeg ličnog iskustva, a što bi želeli da nametnemo kao apsolutno važeće
pravilo. Takođe, zlo toliko voli da se pravda, opravdava; i da se poziva na
pravdu. A njegova pravda je uvek neka podela, neki rascep, raskol. Treba
razmisliti o tome.
Ali rat je, kažu nam,
činjenica, i rat je, kažu nam, realnost. Rat je tu, a kad je tu, valja nam se
sa njim nositi, i nužno (jer o nuždi je reč, nikako o slobodi) ponekad ga i
pravdati. Nalaziti razloge. Racionalizovati. Kontekstualizovati. Biti trezven i
realan. Ne fantazirati i ne bežati od realnosti. Od realnosti koja je nužnost.
Koja je neka suština. Koja uzorkuje nas a ne mi nju.
I zapravo to je užas
rata, ta nužnost više nego sva ta krv, razliveni mozgovi i prosuta creva. Ono „nema
više povratka“. Ono „gotovo je“. I ako se nastavi – gotovo je. I upravo je to
ono, o čemu (ipak) svedoči dobar film „Fury“
Dejvida Ejera (Ayer). Rat je presan i surov, ali zapravo lišen svake
konkretnosti, ličnosti i slobode; on je mravinjak, on je mahnitost i on je
nasilje. Konkretnost se pomalja kad i realnost – u pesmi, knjizi, ljubavi, u
čistom pogledu i susretu. Mi „nismo Isus Hristos“, kaže se na jednom mestu, mi
ne možemo oživeti mrtvaca, ne možemo vratiti ono što je prošlo. Ali možemo
imati odnos prema svemu što nam se događa. To nam niko ne može oduzeti. Rat je „mašina“,
i rat je proizvod neke „mašine“ na koju smo pristali i neke „mreže“ u koju smo
se upetljali zbog svoje slabosti, gluposti i lenjosti. „Mašina“ je i počasni,
ratni (i saborački) nadimak koji dobija mladi tenkista Norman, uoči same
odsudne bitke u ovom filmu. Ceo film je upravo u tome – Norman protiv „mašine“
i „mašina“ protiv Normana. Mašina-Norman. Norman-Mašina. Norman koji mora da
postane Mašina, da bi ponovo postao Norman. Tragedija je, kao i uvek, u onome „mora“.
Nada je, kao i uvek, u svakom čistom pogledu, i svakoj ljudskoj reči. A ljudska
reč nikada nije reč „mašine“. Takvih reči i takvih pogleda ima u ovom filmu.
Jer mi smo tu; Bog je
nas i baš nas postavio na ovo mesto, na ovo samo naše „ovde i sada“. I to se
kaže u ovom filmu. Mi smo tu i niko drugi; niko drugi to neće uraditi umesto
nas. Samo prividno imamo izbor, jer svaka alternativa je smrt; još gora od one
koja nam ni onako ne gine. Nema slobode; prinuđeni smo. Više nismo ono što smo
mislili da ćemo uvek biti. Neljudska nužnost nas lomi. Iskušenje nas lomi. Rat
je iskušenje. Rat je tajna bezakonja.
Eto, tako je to. Nema
sentimentalnosti, nema fantaziranja. Ali ima naše slobode da kažemo DA ili NE.
O tome je ovaj film.
I da, rekoh – smrt nam
ne gine. A da ipak pogine smrt? Da je nema? Pa hajde, krenimo!
Нема коментара:
Постави коментар