Roman Jurija Nečiporenka "Lomonosov, carski pomoćnik" upravo je objavio Književni klub Brčko, u mom prevodu. Radi se o prelepoj biografiji velikog ruskog naučnika, pesnika (i šta još sve ne) Mihaila Lononosova, namenjenoj deci i odraslima, saglasno Nečiporenkovom konceptu literature namenjene svim starijima od 10 godina. Ovo je ujedno i prva knjiga na srpskom jeziku o ovoj izuzetnoj ličnosti ruske kulture, bez koje se ista ne može ni razumeti kako valja.
Slično svom junaku, i Jurij Nečiporenko je jedna od značajnih i zanimljivih ličnosti (savremene) ruske kulture, doktor fizike, profesor univerziteta (i to baš moskovskog "Lomonosova"), performer, esejista i kritičar, pisac nekoliko sjajnih knjiga za decu i odrasle, od kojih je na srpski prevedena knjiga o Gogolju "Dečak sa vašara" (prevod Aleksandra Grubor), a na hrvatski "Očeve ratne priče" (prevod Žarko Milenić).
Ovde ću preneti poglavlje pod nazivom "Tikvan i Varjazi", kao ilustraciju, ali i zbog zanimljive teme, ponovo aktuelne, o poreklu naroda, ovaj put Rusa.
Tikvan i Varjazi
Vrhunac svog stvaralaštva Lomonosov je dosegao za
vreme vladavine ćerke Petra Velikog, carice Jelizavete. Ona je stupila na
presto u decembru 1741. godine, nedugo posle Lomonosovljevog povratka iz Nemačke.
Lomonosov je postao dvorki pesnik Jelizavete Petrovne i njen ljubimac: za odu
napisanu 1748. godine poklonila mu je dve hiljade rubalja - toliko novca da su
bile potrebne dve zaprege da mu ga dopreme! On je ispunjavao najrazličitije
caričine zapovesti: odjednom je otkrila kako još nije napisana istorija Rusije.
A ko da napiše istoriju ruske države? Naravno, Lomonosov! A akademik hemičar je
morao da ostavi svoje poslove i da počne da se bavi istorijom. Napisao je
značajnu knjigu i postavio osnove ruske istorijske nauke.
Lomonosov je bio nalik na Ivanočku-budalicu iz
narodnih priča ili Tikvana iz Puškinovih bajki, koji ispunjava svaki zadatak
koji mu povere. Pojavilo se iskušenje eksploatisanja Lomonosova, da se vidi za
šta je on sve sposoban. Piše otmene pesme, odlične pripovesti, izrađuje
izvanredne mozaike, drži zanimljiva predavanja! Šta god dotakne pretvori se u
zlato, što bi se reklo u narodu... Ali Lomonosov je za razliku od Tikvana imao
svoja naučna interesovanja. Carske naredbe su mu padale teško, jer su ga
sprečavale da se bavi naukom. U pismu Ivanu Šuvalovu on brani svoje bavljenje
fizikom i hemijom: tobože, svakom čoveku je potreban predah, a dok drugi predah
traže u bilijarnici, on se, eto, umesto bilijara opredelio za oglede u
"fizičkom pozorištu". Inače, bilijar ovde nije pomenut slučajno: i
njega je Lomonosov igrao bolje od svih!
Lomonosov je pažljivo pratio radove nemačkih
akademika koji su pisali o istoriji Rusije. I zaista: sa njima je trebalo biti
oprezan! Bilo je Nemaca koji su nameravali da ponize Ruse, povrede njihovo
nacionalno dostojanstvo... Tobože, ti Rusi su sve divljak do divljaka, tek
izašli iz šume i igraju kako sviraju civilizovaniji narodi. To Lomonosov nije
mogao da istrpi: da nam se izruguju za naše pare! Zatim se sporio i sa
akademikom Milerom, koji je podržavao takozvano "normansku" teoriju o
tome da Rusi nisu mogli da ustanove poredak na sopstvenoj zemlji, zbog čega su
pozvali strance da njima vladaju, Varjage. Tu teoriju nije izmislio Miler, već
mladi naučnik Gotlib Bajer, ali on je rano umro, pa je sa Lomonosovom morao da
se nosi Miler.
Kako je Miler mnogo pisao na ovu temu, Lomonosov je
tražio da on iz svojih radova izbaci sve ono što bi moglo da bude uvredljivo za
Ruse. Ali, Miler se usprotivio: drag mu je Lomonosov, ali mu je istina draža!
Tada je Lomonosov pronašao naučne argumente, na osnovu kojih se Miler složio da
Varjage ne treba smatrati Nemcima ili Šveđanima, nego slovenskim plemenima,
koja su živela na Baltiku.
Moguće je zamisliti ostrašćenu atmosferu sporova na
Akademiji: ogroman poput lava akademik Gerhard Miler i nimalo sitniji akademik
Mihail Lomonosov urlaju su jedan na drugog, sve udarajući štapovima po podu!
U pomoć Mileru iz Nemačke je stigao Šlocer. On je u
Peterburgu pronašao ruske letopise i stekao utisak da ga pre njega niko nije
čitao. Naravno, čitao ih je Lomonosov, ali Šlocer nije obraćao ni najmanju
pažnju na nekog tamo hemičara (mada je ovaj već napisao knjigu o istoriji
Rusije). Šlocer je zaključio da letopisi do sada nisu opisani, i počeo je potajno
da ih prepisuje. Želeo je da ih pošalje u Nemačku zajedno sa statističkim
podacima o savremenoj Rusiji. Lomonosov se, kada je saznao za takve špijunske
namere, razbesneo i zahtevao da se kod Šlocera obavi pretres. Šlocera je
podržavao Johan Taubert - novi upravnik kancelarije, postevljen posle
Šumaherove smrti. Saznavši za predstojeći pretres, on je dotrčao kod Šlocera i
odneo njegove radove. Tako ništa nisu našli... Lomonosov se dosetio šta se
dogodilo i pisao od srca: "Neko ga štiti! Sve je otkriveno tom ludaku
Šloceru. Poverovali su čoveku kod koga nema ni uma, ni savesti, preporučenom od
strane mojih neprijatelja. Podnosim sve samo zbog toga što se trudim da sačuvam
delo Petra Velikog, da se Rusi obrazuju i pokažu svoje dostojanstvo".
Lomonosov je umro, a malo ko se usuđivao da brani
njegove stavove, pošto se većina slagala sa tim da su nama vladali Varjazi. Ali
nedavno je izašla knjiga istoričara Vjačeslava Fomina, u kojoj se tvrdi da je
Lomonosov bio u pravu. Zbog toga što u istoriji sporovi umeju da traju
vekovima, istorija samo jednog takvog spora bi mogla da zapremi desetak
tomova... Vladali nama Varjazi ili ne, ko su oni uopšte bili i ko smo mi bili
pre hiljadu godina? Savremeni naučnik Sergej Kara-Murza smatra da su Sloveni
pozvali strance da njima vladaju, zato što im je bilo žao da svojima naturaju
breme vlasti (jer vlast kvari ljude), a sa tuđinima je bilo drugo...
Нема коментара:
Постави коментар