Владимир Коларић
Радња романа Агате Кристи се по правилу одвијала
у оно време када су писани. Чак и у старијим данима пратила је актуелне технолошке
и друштвене појаве и релације и давала им значајну па и формативну функцију у
својим делима.
Роман „Н. или М?“ (N or M?, 1941; Младинска књига, Београд, 2015, превод Александра
Милајић) у том погледу изузетан је чак и за стандарде ове списатељице, пошто
представља „директан пренос“ првих година Другог светског рата, када је
Британија остала једина да се носи са нацистичком звери: овај роман о „шпијунском
пару“ Томију и Мрвици Бересфорд писан је током самих догађаја из 1940. и 1941.
године са и даље неизвесним исходом.
Њена перцепција околности била је уобичајено далековида
и прецизна и одлично је маркирала основне структуре у релацијама тадашњих
центара моћи, и то из британске перспективе, односно перспективе британских
безбедносних интереса у том тренутку. У тренутку када су се, па чак и за британске стратеге, опције срамног пораза, одсудне битке и савезништва са Немачком чиниле подједнако вероватним.
„Н. или М.“ је у основи роман о разорној улози и
синдрому Пете колоне, и цивилизацијским и идеолошким механизмима који стварају
овакво извитоперење на путу борбе против такозваних традиционалних идентитета.
Петоколонаштво, открива нам Агата, не почива само на култу Златног телета, него
и директно на култу „Сина Зоре“, чија су пројаве гордост и тежња за личном
славом. На укидању свих конкретних и „историчних“ личних релација у име
апстракције преображеног света, и то апстракције која призивајући ватру која би
требало да истреби грех и нискост, заправо призива оне ватре за које је сам
човек ништа, личност ништа, све и све-понаособ ништа.
„Свуда олош“, упозоравала је Агата на привлачност
једне извитоперене идеологије, привлачност заслепљујуће негирану од
властодржаца намерених да малограђанску удобност устоличе као једну и
јединствену религују, једину „природну“ и замисливу религију и идеологију за
сва времена. Али не знате ви човека, човек хоће нешто друго и нешто више, нешто
што му се чини да је више, и ако му ви то не понудите, има ко хоће. Човек и
људско друштво нису идеолошке пројекције о њему. Морате гледати истини у очи,
ма каква она била. Човеку у очи, ма какав био. И на таквом човеку и таквој истини
заснивати пројекције сваке од замисливих будућности. А шта је друго пројекција
будућности, него - садашњост?
Живите овде и сада, рекла нам је Агата, и можда
ћете живети вечно.
А патриотизам? Да ли је патриотизам једини и довољан одговор на све поменуто, на Тројанске коње формиране из редова нас самих - шта на то у једном одсудном и нимало удобном тренутку каже ова, неспорно, патриоткиња? "Патриотизам није најважнији. У мом срцу не сме бити мржње". Ето, то каже.
Нема коментара:
Постави коментар