уторак, 14. јул 2015.

IVAN JOVIĆ: Žitije sela


Владимир Коларић

 

ВРЕМЕ ВЛАСТИ

 

Роман „Житије села“ Ивана Јовића (Чигоја штампа, Београд, 2013)  почива на параболи и алегорији, уколико њихову основу не заснивамо на рационалном и структуралном представљачком односу, већ на вербалном и иконичком односу призивања, оприсутњења, које ваћ само по себи жели да укине однос између субјекта и објекта, представљајућег и представљеног, па и трансформише (пре него укине) представљање само.

Простор конституисан светом дела овог романа је стога пара-средњевековни простор у потрази за средиштем, и самим  том за самим собом као светим простором. Време је цикличност разбијана трипартитношћу, као поступак који сугерише превођење циклично-линеарне конфликтности времена у време мита, као без-време, паралалну и огледну стварност, као стварност „у загради“ у односу на тријаду време-еон-есхатон.

Митопоетски интертекст овог романа је вишеслојан, те у себе укључује како свете, светоотачке и апокрифне хришћанске (или парахришћанске) текстове, тако и књижевне текстове са нагласком на „Великом Инквизитору“, који је и сам парабола, а сама по себи не самостално дело, него специфичан код који се односи на матични текст („Карамазове“) у целини. Овде парабола такође не би да буде све, што се надокнађује бујном реторичношћу у трагању за именовањем, што ће се, на крају, закључити декларативним одрицањем од сваког именовања, именовања самог.

Ово је стога у првом реду роман о власти, о темељима заснивања и легитимитета сваке власти, ма како она себе именовала и одређивала. Свака власт влада средствима „овога света“, „овај свет“ је њено средство и њена моћ. Овај свет је у канџама страсти, онај који „у злу лежи“ и чији је кнез зна се већ ко. Ипак, овај свет као „пали“ и онај који „лежи“ није прави свет и није неки нижи свет у односу на неки актуелни, паралелни, виши. То је исти онај свет који би могао да устане и који би да устане и да се преобрази, а за то смо само ми, људи, одговорни. Због тога се, као прво, не треба бојати власти, ни једне власти, ма на којим начинима и средствима заснивала свој (присилни) ауторитет. И не треба се бојати себе, ма какве све ужасе о себи открили, у самима себи или у лицима (огледалима) других.

Конкретно, никада није много књига које нас на колико-толико убедљив и кохерентан начин подсећају на вечну новост Исуса Христа, и на то колико смо сви ми, настрам тога, безнадежно стари. Овај роман је храбар и проживљен, писан од некога ко поседује не само богато искуство свакодневнице него и богато духовно искуство, и он слично филму „Исцељење“, чији је Иван Јовић редитељ, крчи неке храбре и нове путеве, у код нас никада довољно институционализованом и континуираном трагању за покушајем да наша култура, својим јединственим језиком, проговори о истини радосне вести. Потребно је просто више храбрости и енергије, више живота, а било какве примедбе на Јовићево дело и његове досеге може да има само онај који смело искористи врата које то дело отвара, и створи нека још личнија, још аутентичнија и још снажнија сведочења, која би трајно променила лик (и језик) српске културе. Али то, као што је случај и са рецепцијом вредног Јовићевог дела, зависи само од (сваког од) нас. У супротном, ова је књига само огледало наше срамоте.

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар