Владимир Коларић
ОВАКВИ КАО
ОН
Извесна тенденциозност и типизираност у овим
причама стога није последица списатељске невештине или жанровских конвенција,
колико једног отуђења од оног што се сматра савременим светом; рецимо то
отворено - од западног света. И то неспорно једног аутентичног отуђења, које
тражи свој литерарни и свој културни израз; а које је, волели то или не, један
сегмент српске историје и културе, пред којим не бисмо смели да жмуримо, колико
год се некима од нас чинио несхватљивим, па можда и опасним.
Ове приповетке и овај реализам стога стварају
известан ефекат онеобичавања, „очуђења“ на нашем макар и критички обликованом
погледу на савремену друштвену, културну и политичку стварност. По томе се,
због другачијег културно-политичког контекста, највише и разликују од својих
пандана, који на трагу на пример Валентина Распутина, социјалистичког реализма
и сеоске прозе итекако постоје у савременој Русији.
Ипак, та отуђеност није овде само декларативна и
програмска, она је и болна. Она је, пре него призивање некаквог „златног доба“
патријархалности, у својим бољим моментима у основи вапај за „живом душом, која
се са нечим рве и за нечим трага“, душом коју још није смрвио механизам „овог
света“, ма под којом идеологијом се тај свет крио. А ту свакако има нешто од
оног бунтовништва и слободарства, које једино и може бити достојно истинског
писца.
Нема коментара:
Постави коментар