уторак, 17. фебруар 2015.

PETLJA (74 min) Milutina Petrovića


Vladimir Kolarić

 

JOŠ SVETLOSTI

 

Značenjska i smisaona srž celovečernje igrane varijante filma „Petlja“ Milutina Petrovića (reditelj i koscenarista sa Sašom Radojevićem, 74 min.) ni u čemu zapravo ne odstupa od onoga što sam na ovom blogu izneo povodom eksperimetalne, 42-minutne varijante filma pod istim nazivom (http://vladimirkolaric.blogspot.com/2014/12/film-petlja-42-min-milutina-petrovica.html, decembar 2014). Ova činjenica ne predstavlja slabost, već samo potvrđuje validnost iznetih ideja o holografsko-fraktalnoj, sinergetskoj strukturiranosti filma, kojim se modelira slika sveta na razmeđu linearnosti i cikličnosti, odnosno razvojnosti-sukcesivnosti naspram preslikavanja-simultanosti kao gradivnih principa svakog kosmološki orijantisanog modela sveta-stvarnosti. Ukratko, celina je u delu, deo u celini, a beskonačne varijante na različitim  nivoima opštosti (vertikalna osa) i diskretnosti (horizontalna osa) nikako ne isključuju jedna drugu.

Trilerski zaplet samo dodatno motiviše i nadograđuje-kontekstualizuje ovakvo čitanje filma, dok dijalog čak doslovno eksplicira ideje o linearnosti i „streli vremena“, koje sam već izneo povodom eksperimentalne (i bez-dijaloške) varijante ovog nadasve rafiniranog i fensi muvija. Ovim ne podvlačim sopstvenu „prozorljivost“ već danas tako retku jasnoću, preglednost i koherentnost ideja koji stoje u srži jednog filma (kad ih uopšte i ima), dok pod „fenserajem“ nemam u vidu ni jednu varijantu danas i od levice i od desnice toliko omraženog hipsterskog šika, koliko se obraćam onima koji razumeju završetak Karpenterovog „Napada na policijsku stanicu 13“, i šta se tu podrazumeva pod ovim „fensi“. Toliko o filmofiliji ovaj put, od koje će predstojeća (festovska) recepcija „Petlje“ tek da vrca.

Celovečernja varijanta „Petlje“ podcrtava u eksperimentalnoj varijanti pre implicirani (i najpre vezan za lik-legendu Lj. Šimunića) fiction-faction polaritet koji ovde, pre svega u liku „istražnog sudije Saše Radojevića“ dodatno usložnjava kako metafilmski tako i značenjski potencijal filma. Ideja savremene umetnosti je vešto ironizovana, i neposredno povezana sa pitanjem problema identiteta sagledanog kroz princip preslikavanja umesto princip razvojnosti. Ovakvo poimanje identiteta se ovde neposredno povezuje sa šamanističko-magijskim principima modelizacije sveta, koje su u sasvim transparentnoj i danas sa manje ili više veštine tumačenoj (ili makar naslućivanoj-napipavanoj) vezi sa najnovijim paradigmama o kojima je bilo reči na početku teksta, a koje ovaj film tako lepo i posvećenički potkazuje neukom puku. Za sve ovo je potrebno znanje, tako retko danas, ne samo ovde i ne samo u filmu, dok je umetnost, kako to često biva, umnogome upravo u ambivalenciji-dvosmislici, istovremenosti privlačenja i odbijanja, fascinacije i (saznajnog) realizma: predstavljeni model privlači-zavodi svojim potencijalom da nam sugeriše doživljaj sveprisutnost i svepovezanosti, ali nas istoivremeno i zastrašuje-zbunjuje svojim potencijalom depersonalizacije i rastelovljenja. Otuda ambivalencija između pasivne pozicije prevladavanja lavirintskog modela stvarnosti njegovom estetizacijom, i aktivne pozicije traganja za potencijalom tradicionalnih načina prevazilaženja-izlaska iz lavirinta, a putem slike (lika) i reči.

Očekivano, informacionu vrednost celovečernje u odnosu na eksperimentalnu varijantu „Petlje“ značajno povećava njena politička dimenzija, koja u sasvim liberalnom duhu lavirintski model sveta projektuje na sliku društveno-političke realnosti kao komunitaristički motivisane mreže mahom netransparentnih centara (ili ispostava) moći. Takođe, liberalni impuls suprotstavljanja ovako konstituisanoj moći konceptima individualnosti-personalnosti, formalnog pravnog poretka i apstrakno kultivisanog sistema vrednosti u mnogome određuje neke od osnovnih idejnih i značenjskih koordinata ovog filma. Politička dimenzija „Petlje“ je u tom smislu konstitutivna za razumevanmje i recepciju filma, i mogla bi se sagledavati unutar političko-metafizičkog kompleksa ideja koje obično podvodimo pod „ideje“ ili „ideju Zapada“. U tom smislu, ovaj film je, i u političkom smislu, iz perspektive današnjeg, kako lokalnog tako i globalnog trenutka, zapravo nigde. Valja se nadati, ne samo zbog ovog filma, ili filma uopšte, nego zbog svih nas, i na „Zapadu“ i na „Istoku“, da je on ipak i u osnovi stvar budućnosti.

Lepo je ipak videti da je film umetnost, a da takav status ne bude proizvod upravo onakvih komunitarističko-manipulativnih strategija kojima nas ovaj film toliko plaši. To možda neće doneti etabliranost ni ovozemaljsku moć, ali kome je od onih koji su „pravi“, „svetski“, istinski „fensi“, do takve moći uopšte stalo. Ali to je valjda uvek bilo tako, pa ne bi trebalo da nasedamo na narcisoidnost sve prisutnije apokaliptike, koja nas uverava kako smo baš mi, danas, nešto posebno, i kako su pred nama zadaci koji nas prevazilaze. Film kakav je „Petlja“ ima izvestan potencijal otrežnjenja u tom smislu: da nas pozove da se vratimo na sopstvenu meru i konačno pozabavimo svojim životima. Da smo divni i uzbudljivi, samo ako to bar i malo hoćemo. A to je valjda dovoljno za početak. Jer početka još ima, a i dalje će ga biti.

 

 

Нема коментара:

Постави коментар