Vladimir Kolarić
TEŽINA
I BLAGORODNOST
Na jednom nivou, film „Babaduk“
(The Babadook, 2014) Dženifer Kent je
u celini metafora za jednu posebnu vrstu ljudskog odnosa, koje često ne želimo
da priznamo i prepoznamo, a to je ambivalentan odnos roditelja prema detetu.
Takođe, ovo je i relativno koherentan film o posednutosti, ali i metafilmska
struktura gde se čudovište uobličava prema matrici popularne kulture i filma, i
to filma u njegovoj iluzionističkoj tradiciji, ovde pre svega usmerenog na
oblikovanje dečije imaginacije.
Zlo se ovde javlja kao
posledica majčinog neprihvatanja i nemirenja sa tragedijom iz prošlosti, koja
obeležava i oblikuje ambivalentan stav prema detetu kao svojevrsnom svedoku i spomeniku
očeve smrti na dan sopstvenog rođenja. Dok majka uspeva da održi aktivan i
odgovoran odnos prema detetu, uz istovremeno nesuočavanje sa pravom prirodom
detetovih problema, što nadalje otvara prostor za delovanje zla, životi
protagonista se još drže pod kontrolom, remećenom jedino simptomatologijom
detetovih noćnih strahova i opsednutosti čudovištima. Ipak, detetovi strahovi
nastali u ozračju imlicitnog neprihvatanja i ambivalencije, kulminiraju sve do
tačke kada suočavanje postaje neizbežno, i koje se u prvom momentu ispoljava
kao nasilje uzrokovano neprihvatanjem i nepriznavanjem drugog.
Verbalno i gestualno ispoljavanje
detetove ljubavi prema majci i njeno prihvatanje odgovornosti, u vidu
priznavanje deteta u svoj njegovoj ovde-i-sada egzistencijalnoj konkretnosti,
makar privremeno pobeđuje zlo i otvara prostor komunikaciji i razvoju.
Daleko od svakog
pseudo-religijskog trijumfalizma, čudovište ipak ostaje u podrumu, čekajući da
apstraknost ponovo zameni konkretnost, bezličnost lik, a da čamotinja pobedi
odgovornost, pa da se ponovo razbudi, ovaj put još snažnije, preteći da se prelije
i na nastupajuće generacije. Takođe, dečak je posle ovog iskustva obeležen
magijskim darom koji pre onespokojava nego što pruža utehu i nagradu za patnje,
i u svom pseudo-harizmatskom poreklu ostaje potencijalan magnet i potencijalne
dveri za ponovno buđenje, ponovnu aktivaciju onog drevnog zla uslovljenog nepriznavanjem
i neprihvatanjem, ljudskim pragrehom kao takvim.
Film „Babaduk“, iako
estetski, poetski i kinematografski sasvim skromnih dometa, zbog bogatstva
relativno koherentnih konotacija iz domena etike, psihologije i religije,
postaje filmsko iskustvo vredno u njega uloženog vremena. Uz svest da je možda
upravo to vreme, „naše“ vreme, potrebno nekome ko je pored nas, nekome ko nam
je najbliži a kome bi trebalo da smo bliži nego sebi samima, i kome je potrebno
da zna da je tako, upravo tako i nikako drugačije – da zna i da veruje da smo
tu.
Нема коментара:
Постави коментар