Vladimir Kolarić
SPIRALA
STRAHA
U svakoj intenzivnijoj
dinamici ljudskih odnosa prihvatanje i priznavanje drugog su pod stalnom pretnjom ugroženosti od suparništva
i posedništva. U društvu i kulturi koje volimo da nazivamo potrošačkim takvi
odnosi i takve zajednice, samim tim i bračne, deluju posebno ugroženo, s
obzirom na ideološku i kulturološku legitimizaciju shvatanja ljudi kao robe i
rivalstva kao merila ljudskih odnosa. Ako toj kulturi i tom društvu pridamo i
epitet medijatizovanog, problem se zaoštrava osećanjem izloženosti svoje
privatnosti i svog unutrašnjeg života, kao i tendencijom „odigravanja“, simulacije
kojom se zamenjuju autentični ljudski odnosi nastali kao plod lične autonomije
i odgovornosti prema zajednici.
U filmi „Iščezla“ (Gone Girl, 2014) Dejvida Finčera mediji
i javnost nisu samo spoljašnji dodatak, refleksija događajnosti u svetu dela,
već neposredno utiču na motivaciju i identitet protagonista, i kao takvi su
nezaobilazan segment trilerske spirale kao konstitutivne sheme dela. U tom pogledu,
poetički naglasak ovog filma je na sižejnosti, a strukturalni na dualizmu,
karakterističnim za svaki narativ o odnosu istine i privida, odnosno o
pluralnosti različitih „istina“, ili, u ovom slučaju tačnije, različitih „verzija“
istine.
U krajnjoj ravni, čini
sa da, ako o ičemu, ovaj film svedoči o krizi „pravne civilizacije“ na Zapadu,
gde od elite moći instrumentalizovani mediji ne postaju sudije samo naših
ličnih života, niti sredstvo uobličavanja i sankcionisanja na planu morala
zajednice, već osim pravde zadiru u kategoriju prava, ne samo moralno, nego i
pravno legitimišući i sankcionišući ljudske izbore.
S obzirom na ovakvu
apokaliptičnu perspektivu, Dejvid Finčer, sa svojim imidžom zastupnika jedne
nihilističke poetike, ali ipak u
granicima dozvoljenog u svetu medijskog i ideološkog mejnstrima, deluje kao
razumljiv izbor za reditelja adaptacije ovog prestižnog, kako komercijalno tako
i institucionalno uspešnog romana. Neminovno kalkulišući sa zahtevima jedne
ovako krupne produkcije, sižejnu dinamiku žrtvujući onoj atmosferi koja je
odavno već njegov „trejdmark“ i time njegova roba na tržištu umetnosti i
zabave, Finčer je postigao tek polovične rezultate, svakako ispod onih
postignutih u „Borilačkom klubu“ ili prvoj trećini „Društvene mreže“,
napravivši ipak konzistentniji film od nekih još većih padova nastalih
pokušajima sopstvenog „implementiranja“ u holivudski mejnstrim, ili onu
kategoriju holivudskog mejnstrima, za koji se čini da ipak nema dovoljne i potrebne kako
ideološke, tako ni etičke reference. To je nada za Finčera, čija stvaralačka
putanja je i dalje otvoreni narativ koji omogućava promenu i rast, a time i
viziju, i još nije zatvorena za sve što bi u budućnost moglo da se dogodi.
Нема коментара:
Постави коментар