Владимир Коларић
ПРОТИВ
СТРАХА, МРЖЊЕ И НАСИЉА
У овом роману из 1970-е, Агата се експлицитније
него раније разоткрива као један од малобројних послератних „неверника“, попут
на пример Јонеска или Хичкока, спремних да се храбро опиру масовним у основи
миленаристичким заносима, под претњом да тиме жртвују додуше не више живот као
у ранијим тоталитаризмима, не чак ни економски опстанак, али симболички статус
као припадника „здраве“ културне елите сигурно.
Наравно, ако и није прихватила револуцију, Агата
се не може сматрати ни баштиником конзервативно револуционарне традиције, па се
извори њеног конзервативизма могу тражити пре у здравој скепси антрополошког
реализма. Ни овај њен роман свакако није никакав библија конзервативизма, већ
изношење карата на сто, са циљем да се јасно проговори о сопственим сазнањима и
уверењима, и то сазнањима која се тичу неких од најтемељнијих историјских, друштвених
и културних процеса савременог света, а који се сагледавају у светлу „тајне
безакоња“. У том смислу, о ауторкиној позицији се овде може говорити и као о
спознајном (епистемолошком) реализму.
Увод у овај роман представља (ауто)поетичко
сведочанство од врхунског значаја. Поетичка тријада идеја-ликови-позорница
(позадина) и одређивање самог романа као фантазије услед медијски посредоване
конструкције „позорнице“, од великог је теоријског значаја, не само у контексту
проучавања дела Агате Кристи. Јер стара а све агресивније потирана истина
поетике је како посредовање није обавезно, и најчешће није уопште, застор који
прикрива предмет који се жели видети, већ пре увеличавајуће стакло, помагало
које је човек створио себи на корист, а
Господу на служење. Најзад, у истом том уводу, Агата своју поетику одређује као „писање
о Господу“ и то је најрадикалнија и у данашњем контексту најхрабрија дефиниција
књижевности која би се могла замислити. А пишемо о Господу сведочећи и Његовом
делу и верујући у смисао тог и таквог писања, као смисао сваког писања уопште.
А да бисмо било шта од тога (у)радили, морамо се најпре ослободити страха.
Нема коментара:
Постави коментар