Vladimir Kolarić
ELITA
UBICA
Autori „Amaneta“
pravilno uočavaju da je problem današnjeg društva gotovo po pravilu problem
elite ili čak problem sa elitom, odnosno odnosa koji treba uspostaviti prema
etabliranim i kodiranim oblicima (ponovo) probuđene klasne svesti. A da je
opet, etički gledano, problem elite u osnovi problem izdaje, pa time i problem
svih nas, jer smo svi mi itekako spremni na izdaju svakog, makar i najbližeg, makar
i ni zbog čega. Svet u kome više, kako reče neko od likova Agate Kristi, ne
postoje neprijatelji, nema ni svojih heroja, pa se u građanskom društvu rascep
premešta u porodicu; sada, međutim, sa raspadom građanskog društva i (re)feudalizacijom,
rascep se ponovo vraća na (makar i pseudo) hijerarhijsku ravan, te porodični
rascep više nije izazavan samo prisilnim autoritetom simbolizovanim ulogom oca,
nego je i on u osnovi klasni, a „otac“ (ili onaj koji ga simbolički dublira)
više ne vlada samo silom zakona i nad telima i svešću, već atakuje i na same
najdublje genetske osnove bića „drugog“, na najdublje osnove njegovog
identiteta. Klasni sukob napokon postaje ono što je u osnovi uvek, makar i
implicitno, bio – ontološki.
I u tome se ovaj film
obraća dobrim aktuelnim uzorima, možda najboljim, u savremenoj
beneluks-skandinavskoj filmskoj i televizijskoj produkciji, koja spajajući
popularne sa artističkim izražajnim kodovima, gotovo opsesivno tretira navedena
pitanja: pitanja moći i elite, i to moći kroz prizmu elite.
Iako ne bez osmišljenosti
i skrupuloznosti u izboru saradnika, uključujući i glumačku podelu, film
Nemanje Ćipranića za razliku od svojih srećno odabranih uzora (a ne treba se
stideti uzora, i toga da se imaju uzori, to rade samo diletanti), posrće na
onoj najvažnijoj, dramaturškoj i konceptualnoj ravni, koja je zapravo jedna te
ista, kada razumemo (a konačno moramo razumeti), da su dramaturgija i
filosofija jednog filma jedno te isto. Narativni i dramski (sistemski i
strukturalni, dakle) deficit, a za to je „Amanet“ dobar primer, je ujedno i logički, odnosno deficit na planu misli i ideje, a samim tim i na planu smisla.
Ipak, ne treba prevideti
jedan autentično filmski supstrat „Amaneta“, jedan, ali koji će više nego bilo
šta drugo čuvati ovaj film od zaborava. A za njega je zaslužna Marija Vicković,
ali i reditelj koji je ciljano ili ne (verovatno ne, ali nikad se ne zna,
poetički proces je čudo) dopustio Mariji Vicković da proguta ostatak filma, i
iz njega izvuče makar delić onoga, a nije tome toliko puno falilo, što je mogao
i morao biti ovaj film u celini. Činjenica da Marija Vicković nije vodeća
zvezda srpskog filma, dovoljno govori o srpskom filmu, toliko da je na granici
da izgovori i (da li retoričko?) pitanje da li srpski film uopšte postoji. Jer ne
prave filmove mafija i policija, filmove prave zvezde. Mrak filmova nije mrak
crnih lista, već mrak koji dopušta zvezdama da sinu, i time i sam postaje jedna
velika zvezda, posle čega sve ostalo, svaka sitna ljudska sujeta i još sitnija
izdaja, prestaje da ima bilo kakvu važnost. E, to nam treba.
Bojim ste da ste ovo mogli da napišete mnogo kraće: "Ne dopada mi se film jer ne odgovara dogmi moje sopstvene ideološke ostrašćenosti."
ОдговориИзбришиA šta ćete, kad je slabo slabo je, a treba umeti. Problem je poetički a ne ideološki, i kao takav mnogo gori.
ИзбришиTim pre što ga nisu radili glupi i neuki ljudi, naprotiv. I što je uložen trud i ozbiljna namera.
ИзбришиVolim kad teoretičari pokušavaju da shvate u čemu je problem ljudi koji su skupili hrabrost da naprave nešto praktično. Znate li koliko filmova je čuveni teoretičar Boško Tokin realizovao - jednu polovinu.
ОдговориИзбришиTo što kažete je šablon, opšte mesto. A to je opasna strategija u argumentaciji: osporavate čoveka, a ne njegov stav. Osporavate nečije pravo na stav zato što je 1) ideološki ostrašćen i 2) "teoretičar". Takav argumentacija je daleko od korektne i predstavlja opasan ideološki izbor. I Saro, nije na kraju krajeva važno šta ja mislim: film ima probleme i za vas je bolje da ih uvidite, tako se napreduje, a ne besmislenim raspravama. Ja vas svakako ničim ne ugrožavam, a pravo na stav i na njegovo iznošenje, makar i na sopstvenom blogu je jedino što mi niko ne može oduzeti i što mi do sada niko nije oduzeo.
Избриши