Vladimir Kolarić
PROTIV
SVETA
Postoje različiti
feminizmi i pacifizmi, pa tako i oni sistemski, koji opslužuju sistem i donose
provilegije njihovim zastupnicama/zastupnicima. Ali postoje feminizmi i pacifizmi koji
su, pored hriščanstva, najveći izazov svetu, a čiji zastupnici stradavaju.
U osnovi se ovde radi o
izbori kriterijuma i temelja na osnovu kojih neko formira svoj pogled i svoj
stav, dakle pre svega o ontološkim i etičkim utemeljenjem sopstvenog uverenja.
Ksenija Atanasijević („Etika
feminizma“, priredila Ljiljana Vuletić, Helsinški odbor za ljudska prava u
Srbiji, Beograd, 2008) je svoj feminizam nadziđivala nad dubokim ontološkim i
etičkim temeljima, i to onim koji počivaju na „verovanju u neprikosnovenost
ličnosti, u njeno apsolutno pravo na slobodu i obezbeđivanje svih potreba za
njeno razvijanje“. Naravno, insistiranje na izgradnji društva u kom će „svim
članovima biti zagarantovana ekonomska bezbednost i individualna sloboda“, za
ovu filosofkinju je neraskidivo od podviga prevazilaženja egoizma i time od „opredeljivanja
za širokogrudost, pravičnost i samislost“, osnosno „saosećanje i simpatiju“.
Za Kseniju Atanasijević
ideologija feminizma je „visoko idealistička“, jer „računa sa onim što je
najblagorodnije u čoveku“, gde se pod idealizmom ne podrazumeva toliko metafizička
koncepcija koliko jedan antropološki i društveni (svakako i politički)
utopizam, ali ne apstraktni utopizam zasnovan na spekulaciji i (milenarističkim)
projekcijama, nego onaj, kako god za nazvali, zasnovan na mogućnostima.
Kao i feminizam, i
pacifizam ima svoju ontologiju i svoju matafiziku, i one se zasnivaju na stavu „da
sva živa bića imaju jednu, nerazorivu i večnu suštinu“. Insistiranjem ne
neprikosnovenosti svakog ljudskog bića (ali i svakog živog bića), feminizam se
približava i gotovo stapa sa pacifizmom, što se najpre ogleda u njegovoj
tendenciji da „živo radi na unapređivanju čitavog čovečanstva, izgrađujući,
tako reći, jednu novu etičku doktrinu. On time dela na postizanju jednoga boljega
i plemenitijega odnosa među ljudima koji će isključiti svako fizičko i moralno
zloupotrebljavanje drugoga“.
Ovaj i ovakav utopizam
je najopasniji za svaki poredak i sistem tlačenja i kao takav najopasniji „neprijatelj
svetu“. I, a to je opet opasna ideja, ovakav utopizam je neposredno povezan sa „jedinim
novim na svetu“ i njegovom „radosnom vešću“, čega je i Ksenija Atanasijević
bila duboko svesna: „I zato će njegov bogoobdareni moral, ponorno misaon i
nezaustavno samilostan, ostati ljudima najsigurnije utočište i odmorište i
onda, kad se sva gorda i nadmena tkanja apstraktnog i racionalnog umovanja, od
prvog do poslednjeg, sparuše i obesnaže, kao bespomoćno jalova. Hristovim
moralom tešiće se uvek čovek, i njime opčinjen, nalaziće izlaza svojim
unutrašnjim agonijama i onda kad na svoja grčevita nasušna pitanja ne dobije
nikakav zadovoljavajući odgovor ni od jednog od njih, koji su proglašeni,
kratkovečno, i samo nominalno, za careve ovozemaljske misli“.
Нема коментара:
Постави коментар