Vladimir Kolarić
ŽIVOT
DUHA
Činjenica je da se
fenomen „Ekatarine Velike“ već odavno aktualizovao kao obrazac, sa tendencijom
da preraste u paradigmu. Uopštavanje na nivo obrasca dobrim delom je rezultat
receptivnog i interpretativnog intenziteta, merljivog samo sa onim čiji je
predmet „Bijelo dugme“, u opoziciji sa kojim se i konstruiše. Težnja ka
paradigmatizaciji je velikim delom politički motivisana, što celom procesu
pridaje draž kontroverze.
Knjiga Aleksandra
Žikića „Mesto u mećavi: Priča o Milanu Mladenoviću“ (Laguna, Beograd, 2014) u
prvi plan stavlja interpretaciju, a ne naraciju, i njen predmet su pre svega
ličnost i poiesis. Sistem vrednosti
koji ova knjiga afirmiše počiva pre svega na određenom shvatanju ličnosti čija
se autonomnost zasniva i potvrđuje samospoznajom i samorazvojem.
Pored afirmisanja
jednog pozitivno formulisanog sistema vrednosti, ova knjiga je unutar tekuće
srpske produkcije, bez obzira na žanr, izuzetna i po izrazitoj kultivisanosti i
osećaju za formu, od nivoa u srpskom pisanju retko izgrađene jezičke fraze,
preko formiranja pasusa, do strukture celine.
I pored izvesnih
nepotrebnih ponavljanja, reverzija („kao što smo videli“, „kao što ćemo videti“),
ponekog preopširnog citata koji remeti sklad izlaganja i ritam celine, kao i
previše prostora datom svedocima čiji su spoznajni doprinos i ton izlaganja neadekvatni
ovoj, rekosmo, veoma kultivisano uobličenoj knjizi (pri čemu pre svega mislim
na Đuleta Van Goga, i donekle Mihajla Pantića), „Mesto u mećavi“ ostaje
značajan doprinos pisanju na srpskom jeziku. Ako je ova knjiga uopšte „o nečemu“,
ona je o duhu, kako onom za kojim autor traga u ličnosti koju predstavlja, tako
i onom o kom svedoči sama ova knjiga, svojom uzornom „uobličenošću“. Izvesna
doza „urbanog“, tipično beogradskog snobizma, posebno pri tretmanu takozvane „sarajevske
scene“ takođe ne bi trebalo da bude uzeta kao mana, već kao, uostalom
legitiman (a u skladu sa zastupanim sistemom vrednosti i dosledan), poetički i estetički, pa i ideološki izbor. Kultivisanost i jeste
ponajviše u tome da se izbor prihvati kao izbor, a da mera svih mera bude
ličnost, a ne bilo kakav obezličeni, a samim tim i obezduhovljeni, u osnovi
ideološki, apriorizam. Pisanje stoga najpre i treba da bude uviđanje, a ne
propisivanje.
Нема коментара:
Постави коментар