Vladimir Kolarić
PROTIV
STRUJE
Elegantna „filozofska
autobiografija“ Zagorke Golubović „Moji horizonti: mislim, delam, postojim“
(Žene u crnom i Centar za ženske studije i istraživanja roda, Beograd, 2012) je
značajno svedočanstvo ne samo o mogućnosti slobodnog mišljenja i težnje za
dostizanjem lične autonomije, i ne samo o poletima, zabludama, nadama i manje
ili više fatalnim greškama jedne istorijske epohe, već svedočanstvo i ništa
manje demonstracija mogućnosti i
aktuelnosti nasleđa ozloglašene, prezrene i zaboravljene jugoslovenske Praxis
filozofije. Iako ne samo to, ova knjiga je, sa knjigom Božidara Jakšića „Praxis
– Mišljenje kao diverzija“ na čelu, doprinos tendenciji preispitivanja i
aktuelizacije Praxisa, što je sasvim izvesno najzanimljivija i najznačajnija
tendencija u savremenoj domaćoj filozofiji. Ta tendencija naravno nije ni
priznata i prepoznata, ali je tako valjda moralo biti, i valjda je i bolje što
je tako.
Subverzivnost i
ozloglašenost Praxisa je, van svih mistifikacija i manipulacija, u sposobnosti
njegovih vodećih protagonista da probiju zadate provincijalne granice i dosegnu
jedan za lokalne prilike nepoželjan intenzitet stvaralačkog napora. Takođe, greh
praksisovaca je bilo to što je njihova filozofija „radila“, i što su bili
istinski, a ne tek prividno, spremni da je uposle na zadatku doslednog i „studiznog
preispitivanja mistifikacija i dezinformacija o tome kuda kreće jugoslovensko
društvo“. Ukratko, oni su hteli da filozofija bude ono što filozofija jedino
može i biti – preispitivanje, i to preispitivanje ne bilo čega, nego najfundamentalnijih
i najaktuelnijih pitanja epohe – epohe kao konkretne prostorno-vremenske
jedinice a ne ideološke post festum apstrakcije – i to u perspektivi koja ne bi
isključivala ni istoričnost, ni razvojnost, ali ni celovitost.
I naravno da su tada morali
biti ućutkani a sada prezreni. I naravno da Zagorka Golubović, iako u malo je
reći poznim godinama, svoju filozofsku otadžbinu brani kako neprestanim
razvojem sopstvenog mišljenja, sve do granice kada bi je mnogi njeni nekadašnji
saputnici sa levice pre odbacili nego i pokušali da je razumeju, već i
nastupima i intervjuima u kojima nudi najrazumniju, najtačniju i najrazorniju
kritiku savremenog srpskog momenta, jednog ropstva i roptanja, gotovo
bezglasnog a svakako neartikulisanog, tako samozadovoljno beznadežnog.
Ova autorka, ukratko,
sebi nije oduzela pravo na glas i na reč. Nije se odrekla svega onoga čega su
morali da se odreknu toliki od onih željnih apanaža ove ili one vrste, ili makar
bolesnih snova kad su im apanaže već nedostupne – a čini se kao da su takvi već
svi.
Pa lepo je čudi da neko
danas govori o ličnosti i o slobodi, a da odvratno i koketno ne frazira. Lepo
je čuti (ili makar pročitati) da neko danas još govori o utopiji, o onoj
invenciji kao „sposobnosti da se misli na utopijski način“, koji jedini otvara
put novim paradigmama, novim viđenjima dakle, alternativama. Ko se još bori i
traga, ko još ima mozga i hrabrosti, ko neće da pristane na lucifersku veru kako
je sve završeno i već odavno zadato, a mi samo treba da sprovodimo i da pristajemo.
Ko još nešto hoće, a da to nije samo smrt.
Stidimo se!
Нема коментара:
Постави коментар