Владимир Коларић
„Лепо је
кад се људи / Сећају човека“
Сећам се како ме је, када сам деведесетих дошао
на студије у Београд, једно чекање трамваја испред СКЦ-а, управо сам звук
трамваја који се приближава, уз све те људе и сву ту непоновљиву светлост, у
тренутку објаснило и Београд и музику „Дисциплине кичме“, коју у основи нисам
разумео све док је нисам препознао у том звуку, који као да ми је једном заувек
све објаснио.
И како сам на студијама написао кратки филмски
сценарио само на основу утиска једног обичног недељног јутра на Новог Београду,
ни у чему посебног, али за мене тако значајног, тако преображавајућег, да ми и
данас, када га се сетим, затрепери срце од неке пријатне хладноће. И не знам да
ли би га се сећао да га нисам записао, да га нисам преобразио у једну стварност
који није тек тренутна или нам се бар чини да није; да запис није тек гробница
за доживљај, читуља, него да и чува нешто од њега, што га увек може поново
активирати, макар и у сасвим промењеном виду, у складу са вашим тренутним
стањем, тренутним животом, доживљајем света... варењем.
Поезија руског песника, прозаика и есејисте
Дмитрија Данилова (1969), у збирци „Прекидач“ (Паидеиа, Београд, 2016, превод
Душко Паунковић) слободним стихом фиксира (Руси воле да користе тај израз)
управо овакве мале, незнатне епифаније наше текуће урбане свакодневнице, оне
неприметне ствари, „мале и убоге“, ту неприметност и ту пролазност саму.
Песнички глас у сталном покрету пише о граду,
земљи, свету у покрету, покрету просторном и временском, покрету измештања и
покрету пролажења и заборава. Ипак, ове поезија не слави болест ни једне од
свих могућих носталгија, она није предвидљива мистика и метафизика што
овешталом симболиком тежи да „трансцендира“ досаду свакодневнице; она не
идеологизује и не мистификује, већ посматра и пева, трзаје нашег временитог
бића, трзаје наше појединачности у једном дивном и застрашујућем свету, нашег
живота који живи само догод и само онда када је тај свет за њега истовремено и диван и застрашујућ.
Зашто нас неки људи радују, чак и ако их само
овлашно окрзнемо оком у пролазу, зашто нам неке зграде, неки предели, нагоне на
плач, макар и ружни и за нас небитни, обични и необележени нашим сопственим
сећањем и искуством, нашим "бићем".
Оно одсуство које испуњава градове, она лепота
истовремене блискости и усамљености, оно што ћемо, иако сасвим-сасвим небитно,
заувек памтити, то би и „о томе“ би могла да буде ова поезија нашег тренутка и
свих наших тренутака, свих оних тренутака за које бисмо волели да су наши.
Трагање - речима, срцем, слухом, додиром, јер и додира мора бити - за световима
који се дотичу, за самим тим дотицањем-спајањем-раздвајањем,
присутвом-одсуством, руска поезија у својој најдубљој и најбољој традицији -
као таква.
Нема коментара:
Постави коментар