Vladimir Kolarić
Ubistvo kao vrhunac
surovosti, ne proizilazi iz nekog manjka u razumu nego u osećanjima, iz jedne
apstrakcije i metafizike dakle, koja ličnost, doživljaj i iskustvo podređuje
magijskom viđenju sveta i čoveka, onom koje svetu fantazija pridaje ontološku
status. Ubica možda i razumeva da je ubistvo loše, ali to ne oseća; ubica je, dakle,
žrtva metafizike i njen krajnji ishod – jer ako je svejedno da li je „nešto“
ili „ništa“, šta drugo iz toga može da proistekne? Ubija onaj koji u drugome ne
vidi živu, jedinstvenu i neponovljivu ličnost, nego nekakvu apstrakciju, pojam.
Za koga je i taj čuveni „Drugi“ tek pojam, pre „drugo“, ono „nešto“, nego
drugi/Drugi, dakle „neko“, jedna telesna pojedinačnost, konkretnost sama.
Ne prihvatiti čoveka u
toj njegovoj telesnosti, jedinstvenom i neponovljivom postojanju, živoj
konkretnosti, je ništa drugo nego surovost kao takva, ništa drugo do – ubistvo.
Drugi izbor je sloboda, i za njega je (avaj!) sposobna ponovo samo živa, jedinstvena i
neponovljiva ličnost, i jedino ona, kao takva, nudi mogući izlaz iz lavirinta „ukletosti“,
a koji je slika koliko sveta u njegovoj palosti, toliko i našeg (ostrašćenostima)
zakržljalog mozga. Slika lavirinta je i slika kosmosa, onakva kakva nam se nudi
iz vizure magijske svesti, a u koju nam se (odnosno našoj slobodi) nudi da
u nju poverujemo. A za izlaz je potrebna neka snaga i sila, neko usmerenje, skok, proboj, podvig, potrebno je da mi sami, oni koji se probijamo - jesmo.
Agata Kristi je u
svojim sjajno pisanim romanima i pripovetkama tačno znala protiv čega se bori
i, što je još važnije, za šta i u ime čega (ili tačnije koga) se bori; to je i najveća
vrednost njenog dela.
Нема коментара:
Постави коментар