Vladimir Kolarić
SVINJE
IZ SVEMIRA
Pored gomile ideološkog
smeća, na beogradskom Festivalu autorskog filma ponekad vidimo i filmove vredne
pažnje. Među takve svakako spadaju „Nemačka mladost“ (Une jeunesse allemande, 2015) i
„Đavo“ (The Devil, 2012) Jean-Gabriel Periota, oba prikazana u okviru pratećeg
programa Bande a Part, čiji je selektor Vladimir Perišić.
Izbor između pera i
mača uvek se postavljao pred one koji žele da promene svet, kao što je uvek
živa i tendencija da se umetnost brani njenim ukidanjem. Kako svako ko se bavi svetom
i ko bi nešto hteo sa tim svetom želi da na neki način deluje na njega, pa da
ga samim tim makar i neznatno promeni, tako se i instinktivni poriv svakog
umetnika za samosvrhovitošću njegove delatnosti uvek iznova preispituje u
svetlu koliko etičkog toliko i političkog stava o nesvodivosti umetnosti na
estetsko. Teza o nužnosti angažmana umetnosti temelji se, u prvom koraku, na
neprihvatanju pozicije odbacivanja sveta, a u drugom, na svođenju „svetskog“ na
društveno.
Oba Periotova
dokumentarca prate put jednog protesta protiv sveta, a u liku društvenog protesta,
od pera do mača: kratki „Đavo“ u slučaju crnačkog radikalizma u Americi 60-ih,
a dugomatražna „Nemačka mladost“ u slučaju (zapadno)nemačkog RAF, odnosno grupe
Bader-Majnhof. Eksplicitno tretirajući pitanje umetničkog i umetnikovog izbora „od
pera ka maču“, ovaj drugi u sedište postavlja pitanje slike i njene
proizvodnje, pitajući se da li su uopšte moguće slike u savremenom (nemačkom)
društvu i da li su moguće slike tog društva. Slikovnu samoreprezentaciju članova
Bader-Majnhofa reditelj sučeljava sa reprezentacijom ove grupe od strane
sistema, ipak, bez zaklanjanja iza lažne objektivnosti.
U osnovi, a bez obzira
na naša politička, ideološka i estetička uverenja, oba filma nas jasno
suočavaju sa pitanjem šta umetnik da čini kada mu se vlastodršci ukazuju još
samo kao „svinje“ u čijim ciljevima se ne može prepoznati ni primesa uzvišenog,
a u metodama ništa osim golog nasilja. Kako (i dalje) delovati u sistemu u kom
već i sama činjenica zaposlenosti predstavlja kolaboraciju, i kao takvu merljivo
etičko ogrešenje? Da li je u tom slučaju uopšte i moguće proizvođenje slika, a
da njihova svrha ne bude samo i jedino opsluživanje sistema? I da li, najzad,
umetnik ima pravo da se ponaša kao jedini koji bi, ne računajući najvišu kastu
porobljivača (a koja je u dubokoj senci), još imao šta da izgubi? A možda je upravo
u takvom stavu i ponašanju umetnika i problem svekolike savremene umetnosti, pa
i filmske, čemu smo, između ostalog, svedoci na ovogodišnjem, koliko i svakom
prethodnom, Festivalu autorskog filma.
Нема коментара:
Постави коментар