Vladimir
Kolarić
STIV
„I’m going
away tonight.”
(James
Brown)
Vetrovi duvaju ovim šumama, njišu
hrastove. Hrastovi se otimaju, kao da nikad nisu bili življi nego baš ove noći,
kad u meni sve umire. Udaraju jedni o druge, prenose poruke, druže se. Sve je
jedno, priroda je jedna, a ja sam sam na ovom svetu.
Tako razmišlja Stiv dok ide tim
uskim zemljanim dumom prema kolibi, osvetljenoj samo jednim fenjerom. Granje ga
šiba po nogama, lišće mu se upliće u kosu, Ima li zveri u ovim planinama, ima
li uopšte više zveri u Americi? Amerika je cela jedan veliki krik. Amerika je
slobodna od same sebe.
Šta će uopšte zateći u toj kolibi?
Stiv razmišlja. Nije se presvukao već dva dana, mora da se oseća na znoj,
odavno nije mirisao svoj znoj, ne može ni sad, vetar mu ne da. Tušira se tri
puta dnevno, presvlači se, ne dozvoljava drugima da ga osete. Trudi se: da bude
nevidljiv.
Nikad nije video mrtvog čoveka, osim
na televiziji, a smrt je tamo sve realističnija, sve bliža, kao da će da
nahrupi sa ekrana, kroz sve te signale i kablove, i poplavi njegovu lepu
porodicu, kuću na doživotnu otplatu, njega i ženu, i dva sina.
Zašto sad tu smrt osećam u sebi, kad
ga nisam ni poznavao za života? Stiv ulazi u kolibu: on leži u krevetu, koža mu
je naborana kao kora hrastova.
„Živeo sam drugačije nego ti“,
govorio je otac. „Borio sam se, ubijao sam i nisam bio pička. Pa šta ako sam te
ostavio? Bio sam čovek i imao sam prava na to.“
„Šta onda tražiš od mene?“, zamucao
je Stiv, kao nekad, kada nije bio viši od bicikla.
„Ništa, samo hoću da te vidim pre
nego što crknem.“
„Mislio sam da me mrziš.“
„Kako mogu da mrzim nešto što se od
mene okotilo?“
Umro je oko ponoći.
Kako je mogao ovde da živi, pitao se
Stiv. U ovoj pustari zavijaju samo vetrovi i vuci, ni jedne automobilske
sirene, ni mobilnog telefona, ni ekrana. Proverava: jeo je samo konzerve i neke
bobice što ih je nalazio u šumi. Kako je znao koja je otrovna a koja ne? Stiv
je verovao samo etiketi, etiketa obavezuje, izgled ne znači ništa.
Stari je ipak imao jedan tranzistor,
ali odavno bez baterija. Stari nije mogao da prati ni vesti, ni stanje na
berzi, ni Superbol. Da li je izolovanost dovoljna da sagorite i da zaista
kažete bilo je dosta? Ili samo u tišini očajavate...
Legao je samo malo da se odmori, dok
ne prođe ova huka, pa da siđe do puta, u domet svog mobilnog telefona i pozove
nekog, ali zaspao je. Kad se probudio i dotakao odrvenelu ruku svog oca,
stresao se i otišao da se ispovraća. Onda se vratio u kolibu. Iako je već bilo
jutro i vetar je prestao, on nije imao snage da siđe do druma, i uzeo je jednu
od onih konzervi, da se okrepi.
Život u divljini znači jesti iz
konzerve, a konzerve znače rak. Laž je da divljina oporavlja.
Tišina ne leči: izluđuje.
Sa smrću se ne suočava, smrt je samo
teška dosada.
„Mislila sam da ćeš ostati tamo“,
rekla mu je Grejs, kad se vratio. „Dugo si se zadržao.“
„Formalnosti“, samo je rekao. Odmah
je seo za kompjuter, pobegao u ekrane.
Ipak, kad su odnosili njegovog oca i
pokrivali ga čaršavom, osetio je nešto. Isto to je osetio i kad je pri povratku
poljubio svoja dva sina.
Smrt se prenosi i smrt prelazi sa
tela na telo. Smrt je bolest i smrt je nešto najneprirodnije što postoji. Smrt
ne sme da postoji.
Zagrlio je Grejs.
„Ne ostavljaj me“, rekao je.
„Šta je to što voliš na mom telu?“,
pitala ga je.
„Isto ono što volim i na svom.“
„A šta je to?“
„Tvoje sokove u njemu.“
„A, to bi ti hteo. Samo nemoj da
zatrudnim, Stiv. Dosta nam je dvoje.“
„Misliš?“
„A ti ne?“
„Nikad nije dosta.“
A u sebi je mislio: smrti nikad
dosta. Ali to je to, to je ludilo: prenositi bolest, prenositi smrt, nadati se
da će sve to jednom krenuti nekim novim tokom – to je život.
Smrti nikad dosta, života nikad
dosta.
I Stiv je zaplakao. Rekao je:
„Stari je umro kao pas.“
Нема коментара:
Постави коментар