Vladimir Kolarić
TAJNA
CRNE RUKE
Film „Porodica“ (2015) scenariste
i reditelja Saše Radojevića počiva na poetičkim i produkcionim strategijama na
koje smo već navikli kod ovog autora. Ako su produkcione strategije proizvod želje
za autorskom relevantnošću i nezavisnošću, poetičke počivaju najpre na
metatekstualnosti, odnosno metafilmičnosti. Ovaj film čak kao da zaokružuje
tendencije vidljive u prethodnim Radojevićevim filmovima i predstavlja njihov
pre pregled nego sintezu. Tako se film i na sižejnom i na značenjsko-poetskom
nivou direktno naslanja na film „Država“ (režija Jelena Marković, scenario S.
Radojević), čije su sekvence direktno upisane u novi film, kao i, u manjoj
meru, na ovogodišnji film „Žigosana“ istog scenariste i reditelja. Područje
metatekstualnosti, pored autocitatnosti i metafilske referencijalnosti, u ovom
filmu se proširuje i na polje kućnog filma, kao i performansa.
Kao i u pominjanim
filmovima, i ovde konspiracija predstavlja osnovni poetički i dramaturški princip
i kod, dok metafilmska slojevitost ima direktan upliv u „svet dela“, odnosno
plan dijegetičkog, s tim što su ovde vidljiviji izbor nešto standardnijih i
komunikativnijih narativnih i karakterizacijskih postupaka. Glavna upitanost je
i dalje u tome kako smo dospeli ovde gde smo, a tu gde smo nam ni najmanje ne
prija, odnosno kako je i čijom rukom izgrađena čudovišna struktura distribicije
moći koja blokira razvoj svake samosvesne ličnosti, tačnije koja samo postojanje
takve ličnosti (pa dakle i ličnosti uopšte) unapred isključuje. Čija se to crna
ruka igra životima svih nas, i zašto na to pristajemo, pitani smo. Tim pre što postojanje
takve strukture više nije potrebno dokazivati, a na pitanje „ko“ izgleda da
nema odgovora, makar onog koji nas ne bi uveo u lavirintski splet pretpostavki
i predstava koji po pravilu završava u ideologiji i paranoji, u svakom slučaju
u metafizici. Jer gde je podloga one svesti koja bi mogla da raskine okove i
konačno nam podari smisao i opravda naše živote? Ne može (više) biti u
generaciji, klasi, nacionalnom osećanju, bilo kojoj ideologiji sa Istoka ili
Zapada. Može biti u pojedincu. Ne pojedincu nadčoveku, nego ličnosti; na jednoj
konkretnosti dakle, a ne apstrakciji. A kako da se ta svest, čija je matrica
pojedinac, uopšte realizuje i aktualizuje i tako dovede do promene, jer promene
valjda mora biti? Da li je to, ta realizacija aktualizacija i promena (transformacija),
uopšte moguća, i da li je to upravo ono za čim ovaj film, ovi filmovi, žude
snažnije i čežnjivije od svega drugog, pa i od svake vrste priznanja, od koga
god ono dolazilo i čime god bilo verifikovano? I da bez takve žudnje nema života, makar onog vrednog življenja, a samo takav nam valjda i treba.
Ipak, već samo
postojanje ovog filma (i ovih filmova), svedoči jedno, ali najvažnije: da odgovora
možda i nema, ali da je potrebno delo.
(Tekstovi o filmovima čiji je autor ili jedan od
autora Saša Radojević, na ovom blogu:
Petlja (eksperimentalni, srednjemetražni): http://vladimirkolaric.blogspot.com/2014/12/film-petlja-42-min-milutina-petrovica.html
Petlja (igrani, dugomatražni): http://vladimirkolaric.blogspot.com/2015/02/petlja-74-min-milutina-petrovica.html
Vlado, osim ''metafilmskog'' možeš li da kažeš nešto konkretno o filmu? Prosto, preporučuješ li za gledanje ili ne?
ОдговориИзбришиPreporučujem.
Избриши